
Tieisännöitsijän palvelujen kysyntä kasvaa – ”Tienpidon kustannukset nousevat kuntien avustusmäärärahoja nopeammin”
Tiekuntien tarve ulkoistaa tieasioiden hoito tieisännöitsijöille on kasvussa. Usein syynä on se, ettei osakkaiden keskuudesta löydy osaamista hallintoasioiden hoitoon.
Sami Räsäsen esittelemällä Tervaskankaantiellä kivituhkalla sidottu kulutuskerros on talven jäljiltä hyvässä kunnossa. Kuva: Ilpo PaananenJuukalainen Sami Räsänen aloitti ammattimaisen tieisännöinnin alkuvuodesta 2021. Tuolloin hänellä oli kahden tiekunnan asiat hoidossaan. Lisäksi kyselyjä oli tullut muutamalta muultakin tiekunnalta.
”Kyllä ne asiakkaat ovat löytäneet minut. Jotain merkitystä lienee sillä, että minulla on ollut kotisivut netissä ja ilmoittelen jonkin verran paikallislehdessä” Räsänen arvelee.
Nyt asiakkaana on jo yli 15 tiekuntaa, joissa hän on joko toimitsijamiehenä tai koko hallinnon hoitajana. Hoidossa on lisäksi muutaman vakituisen asiakkaan kirjanpito- ja laskutusasiat.
”Yleisimmin tiekunnat haluavat joko toimitsijamiehen tehtävät sisältävät tai hallinnon sisältävät paketit. Sitten on näitä pelkästään kirjanpidon ja laskutuksen sisältäviä tehtävänantoja.”
Osakkaat haluavat ensisijaisesti pitää tien kunnossa kohtuullisin kustannuksin, mutta osakkaiden joukosta ei välttämättä löydy tekijöitä tai osaamista hallinnoinnin hoitamiseen. Yksityisteiden kunnossapito perustuu tielakiin, jonka muka tiet on pidettävä liikennettä tyydyttävässä kunnossa.
”Vastuunotto kuuluu olennaisena osana tieisännöitsijän työhön ja tässä saa olla välillä sovittelija ja kuuntelija. Ihmisten kanssa toimiessa eteen saattaa tulla vastaan mitä vain.”
Ulkoistamistarvetta lisää toimitsijamiesten ja hoitokunnan jäsenten ikääntyminen, eikä nuorempaa polvea välttämättä kiinnosta yhteisten asioiden hoitaminen.
Tiekuntien osakasmäärät vaihtelevat alle kymmenestä noin 80 osakkaaseen. Suurimmissa tiekunnissa saattaa olla osakkaita useita satoja. Osakasmaksujen yksikköhinta on muutamasta sentistä kymmeniin sentteihin
”Yksikköhintaan vaikuttaa yleensä tien pituus, osakasmäärä sekä tien hoitotarve”, Räsänen luettelee.
Yksityisteiden hoidon pahimpia virheitä on väärässä paikassa säästäminen. Vääränlaisia maa-aineksia ajatetaan kulutuskerrokseen vain siksi, että saatiin halvemmalla. Virheenä on myös tien kuivatuksen toimenpiteissä säästäminen.
”Tien muotoilu ja reunapalteiden poisto ovat kohtuu helppoja sekä nopeita toimenpiteitä, mutta konetyönä ne eivät ole ilmaisia”, Räsänen huomioi.
Hallinnon puolella isännöitsijää vastaan tulee epämääräisiä yksiköintejä ja kirjanpitoja. Yksiköinneissä saattaa olla sekaisin eri aikakausilta olevia lukuja ja silloin tasapuolisuus tiemaksuissa ei toteudu.
Sorateiden paikkolanaukset ovat yleisiä kesän mittaan tehtäviä hoitotoimenpiteitä. Kuva: Ilpo PaananenKunnanavustus on useille tiekunnille merkittävä tulonlähde, mutta avustuksen taso vaihtelee eri kunnissa. Osassa avustuksen perusteena on prosenttiosuus kuluista ja toisissa euromääräinen avustus kilometriä kohden, tien luokittelu huomioiden.
”Kustannukset tienpidossa nousevat tällä hetkellä kuntien avustusmäärärahoja nopeammin. On kuitenkin hyvä, että kunnat osallistuvat edes jollain tapaa”, Räsänen tähdentää.
Korotuspaineita osakasmaksuihin tuo kallistunut polttoaine, koska tienhoito on pääosin konetyötä. Ajan myötä kustannuksia lisää urakoinnin ja palkkojen kallistuminen.
”Tämän kevään kelirikkoa ennustettiin vaikeaksi, mutta toistaiseksi se on ollut pelättyä helpompi.”
Teiden sulamisen ja kuivumisen jälkeen alkaa routavaurioiden korjaaminen ja lanaukset.
Tieisännöinti on Räsäselle yrityspuolen päätoimi ja pienenä lisänä on tällä hetkellä lemmikkieläintuotteiden verkkokauppa, Varusteaitta.
”Tarkoitus olisi saada verkkokaupan nimeä tutuksi ja jonkinmoinen tulonlähde etenkin hiljaiselle ajalle tulevaisuudessa.”
Tieisännöinti Räsänen
Perustaja Sami Räsänen, Juuka 2021
Suorittanut TIKO -tieisännöitsijäkoulutuksen
Tiekuntien toimitsijamies, hallinto, kirjanpito, laskutus
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




