Toyotan ja Mersun tuotemerkkien arvolla hoitelisi valtion budjetin tulopuolen
Maailman ylivoimaisesti arvokkain tuotemerkki on edelleen Applella.Yhdysvaltalaiset Apple, Microsoft ja Amazon hallitsevat maailman tuotemerkkien kärkeä. Mercedes-Benz on ainut Best Global Brands 2022 -tutkimuksen kymppikärkeen mahtunut eurooppalaisyritys.
Amerikkalaisyritysten miehittämää tuotemerkkien kärkikymmenikköä rikkovat Mercedeksen lisäksi myös japanilainen Toyota ja eteläkorealainen Samsung.
Toyota on automerkkien ykkönen. Sen tuotemerkin arvon tutkimus arvioi karvan alle 60 miljardiin euroon. Mersu-merkin arvoksi tutkimus antaa noin 56 miljardia euroa.
Lähin vertailukohta noille luvuille voisi olla Suomen valtion budjetin tulopuoli. Se on tänä vuonna arvioitu noin 58 miljardin euron suuruiseksi.
Valtion 65 miljardin euron menojen kattaminen on sitten jo toinen juttu. Applen tuotemerkin yli 480 miljardin euron arvolla senkin kuittaisi mennen tullen.
Kärkikymmenikön ulkopuolelle tutkimuksessa jäivät McDonal’s, Tesla ja BMW.
Yhdysvaltalainen konsulttialan yritys Interbrand on tutkinut ja analysoinut maailman arvokkaimpia tuotemerkkejä vuodesta 1999 alkaen. Best Blobal Brands -tutkimuksessa on mukana sata arvokkainta teollisuuden tuotemerkkiä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








