Ensimmäinen kaupalliseen käyttöön suunniteltu vetymoottori näki päivänvalon: JCB sai hyväksynnän moottorilleen
Brittiyhtiö on ensimmäinen työkonevalmistaja, joka on saanut rakennettua vetymoottorin valmiiksi kaupalliseen käyttöön.
Brittiläisen työkonevalmistaja JCB:n vetyä polttoaineenaan käyttävä moottori valmis sarjavalmistukseen.Brittiläinen työkonevalmistaja JCB on saanut viranomaishyväksynnän vetyä polttoaineenaan käyttävälle moottorille.
Hollannin ajoneuvoviranomainen RDW antoi JCB:n vetymoottorille hyväksynnän tammikuun alussa, jonka jälkeen moottori on sertifioitu käyttöön useissa Euroopan maissa, kuten Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Belgiassa, Puolassa ja Suomessa.
Vety on monella tapaa vaikea polttoaine polttomoottorille muun muassa räjähdysherkkyytensä ja läpäisevyytensä vuoksi. Vety haurastuttaa terästä ja läpäisee paineistettuna sitä ympäröivien teräsrakenteiden seinämiä.
JCB on ilmoituksensa mukaan tuottanut yli 130 vetymoottoria. Niitä on asennettu koekäyttöä varten kaivurikuormaajiin, teleskooppikurottajiin ja generaattoreihin. Yhtiö on ensimmäinen työkonevalmistaja, jonka vetymoottori on valmis kaupalliseen käyttöön.
JCB:n mukaan vetymoottorin kehitystyö kesti 150 insinöörin tiimiltä yli kolme vuotta ja tuli maksamaan yli 100 miljoonan puntaa.
Vetyä on käytetty aikaisemmin tuottamaan polttokennon avulla sähköä autoihin ja koneisiin, mutta JCB käyttää vetyä suoraan polttomoottorin polttoaineena. Kiinnostus päästöttömän vedyn käyttöön eri muodoissaan on lisääntynyt voimakkaasti vihreän siirtymän myötä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



