
Apuvälineillä voi saada lisää työtehoa aidantekoon – Koneviestin kokeilussa maapora, tolppajuntta ja akkunaulain
Koneviestin toimittaja osallistui lammasaidan rakennustalkoisiin. Aidantekotalkoita varten pakettiautoon lastattiin Kellfrin tolppajuntta ja maapora sekä Milwaukeen akkusinkilänaulain. Oliko kolmikosta hyötyä aidan teossa?
400 metrin lammasaitahankkeessa Kellfrin tolppajuntta ja maapora sekä Milwaukeen akkusinkilänaulain osoittautuivat verrattomiksi apuvälineiksi. Kuva: Tapio VesterinenAidan tekeminen käsipelissä on työlästä. Markkinoilla on nykyään kuitenkin operaatiota helpottavia apuvälineitä. Otimme Koneviestin kokeiluun Kellfrin maaporan ja tolppajuntan sekä Milwaukeen M18 FFUS-302C -akkusinkilänaulaimen.
Kellfrin maaporaan on vaihdettavissa erikokoisia teriä, joiden koot ovat 60 ja 300 millin välillä. Lisäksi moottoriyksikkö voidaan varustaa talvikäyttöä varten jääkairaterällä. Tolppajuntan ainoat varusteluvaihtoehdot ovat eri kokoiset soviteholkit tolppakoon mukaan.
12 kiloa painava maapora on suhteellisen kevyt ja helppo käyttää. Hallintalaitteet ovat selkeät ja pyöristetyistä kahvoista saa tukevan otteen. Terän vaihto on helppoa, sillä terä on karassa kiinni yhdellä pultilla. Terän kohdistuksen jälkeen annetaan kaasua ja keskipakokytkin käynnistää terän sopivan pehmeästi. Kokeilussa 60-millistä reikää syntyikin ripeällä tahdilla. Vanhaan peltomaahan poratessa puolimetrinen reikä syntyi parissa sekunnissa, seuraavalle tolpalle siirtyminen ja terän kohdistaminen kesti reiän tekoa kauemmin.
Käytön aikana maapora juuttui reilun puolen metrin syvyyteen, jolloin terän peruutusmahdollisuus olisi pelastanut helpommin pulasta. Maahan juuttuneen terän irrottaminen onnistui vain traktorin etukuormaimen avulla. Tällainen tilanne on vaikeasti ennakoitavissa etenkin, jos kierroksia on reilummin. Kevennysyritys käsin paljasti rungon ja kahvojen suunnittelun heikkouden: pitkistä kahvoista nostaessa pelti antoi periksi; kahvat nousivat, mutta kone ei.
Helppokäyttöinen tolppajuntta
Kun aitareiät oli porattu siirryttiin tolppien pystyttämiseen. Kahvasta, moottorista ja vaihteistosta koostuva tolppajuntta oli maaporaa painavampi (14 kiloa), jonka huomaa konetta käynnistäessä. Tolppaa iskevä voima tuotetaan epäkeskovarrella, joka on kiinnitetty iskuyksikköön. Iskevä osa on käytännössä noin 18 cm mittainen, sisähalkaisijaltaan 82-millinen putki. Eri tolppakokoja varten mukana tulevat iskuyksikköön ruuvikiinnitteisellä pidikkeellä lukittavat 45-, 55- ja 73-milliset muoviset sovitinholkit.
Myös tolppajuntan käyttö on helppoa. Sammutinpainike on raivaussahamainen liukukytkin, jonka lisäksi hallintalaitteina on vain kaasuvipu ja rikastimen vipu.Vaikka laitteen nelitahtimoottori on melko hiljainen, junttaosa pitää täydellä kaasulla melko voimakasta ääntä. Kuulosuojaimet ovat tässäkin tapauksessa tarpeelliset.
Vaikka itse junttaaminen on kevyttä, käyttäjältä vaaditaan hartiavoimia ja ulottuvuutta junttaa esimerkiksi 180-senttisten tolppien päähän nostaessa. Käsien ote kahvoista on noin 40 cm koneen alinta osaa ylempänä, minkä vuoksi ulottuvuutta on oltava reilusti yli kaksi metriä. Tuossa korkeudessa 14 kilon paino tuntuu sadan tolpan jälkeen jo suorastaan raskaalta. Tolppajuntta oli kaksikosta heikommin käynnistyvä. Lämpimänä kone käynnistyy ensinykäisyllä, mutta useamman päivän seisonnan jälkeen nykäisyn on oltava ripeä. Myös 14 kilon painoisen laitteen iskukyky on tietenkin rajallinen.
Akkusinkilänaulain on kuusi kertaa vasarointia nopeampi
Lammasaitatalkoissa kokeiltiin myös Milwaukeen M18 FFUS-302C-akkusinkilänaulainta. Vuona 2022 markkinoille tullut laite on kuusi kertaa manuaalista vasarointia nopeampi, mikä on helppo uskoa kokeilumme perusteella. Huomioitavaa on, että laitetta kannattaa käyttää vain pysyvämpien rakennelmien tekoon, sillä sinkilöitä ei saa helposti irrotettua.
Naulaimessa on erillinen virtakytkin sekä kuvassa näkyvä musta varmistin. Ilman työkaluja käsin käytettävä syvyyssäätöpyörä on iskurin toisella puolella. Kuva: Tapio VesterinenNaulaimen käyttö on helppoa. Virta kytketään painamalla virtakytkintä pitkään turvasyistä, ja liipasimelle on mekaaninen varmistin. Tämän jälkeen käyttö on kuin minkä tahansa naulaimen kanssa työskentelyä: kohdistus, painallus ja liipaisu. Naulaimen makasiiniin mahtuu kaksi täyttä sinkiläkampaa eli noin 45 sinkilää. Iskuri lakkaa toimimasta, kun sinkilöitä on jäljellä viisi kappaletta, mikä estää langan vaurioitumisen. Avoimen makasiinin ansiosta sinkilätilannetta on helppo tarkkailla myös työn aikana. Erillisiä kaasupatruunoita ei tarvita. Koneen sisällä on typellä täytetty sylinteri, jonka sisään mäntä painetaan sähkömoottorin avulla hammastankoa muistuttavan voimansiirron välityksellä. Tämä tekee naulaimesta tehokkaan ja helppokäyttöisen työkalun.
Sivuttain naulainta käytettäessä tuli kuitenkin mutkia matkaan.
Lue Koneviestin sivulta, mitä hankaluuksia aidanteossa tuli eteen.
Koneviestin nettisivuilta pääset myös lukemaan kumpi hinta-laatusuhteeltaan oli parempi työkalu – maapora vai tolppajuntta!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Akkurunkonaulaimet tarjoavat kätevämpää naulaustehoa – vertailussa akkukäyttöiset DeWalt ja Hikoki
Alumiininen Silber-sähköaitaus pitää pollet pihapiirissä – hevostarhan hopeareunus on helppo asentaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



