Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Video: Jaana ja Juha Kokkala antavat kasvot nykyajan maatalousyrittäjille MT:n uudessa televisiomainoksessa – "Talven kun funtsailee niin keväällä alkaa taas multa tuoksua”

    Tompurin tilalla viljellään rehu-, mallas- ja leipäviljaa. Lisäksi Juha Kokkalalla on lapsuudenystävänsä kanssa Virolahdella oma olutpanimo.
    Jaana ja Juha Kokkala odottavat jännityksellä, miltä Tompurin tilalla Virolahdella kuvattu mainovideo näyttää televisiossa.
    Jaana ja Juha Kokkala odottavat jännityksellä, miltä Tompurin tilalla Virolahdella kuvattu mainovideo näyttää televisiossa. Kuva: MARJA SEPPALA

    MT:n uuden mainoselokuvan kasvot Jaana ja Juha Kokkala esiintyvät luontevasti kameran edessä, ja pariskunnalla on hyvä yhteinen kemia. Hersyvä huumori lentää ja nauru raikaa, kun kaksikko kertoo Tompurin tilasta, jota he ovat isännöineet vuodesta 2012 lähtien.

    Juha Kokkala on Tompurin tilan 12. isäntä. Häppilän kylässä Virolahdella sijaitsevalla tilalla on harjoitettu maataloutta yhtäjaksoisesti 1700-luvulta lähtien.

    ”Se oli lopulta aika selkeä päätös, että jatkan tilanpitoa. Ehkä siinä oli myös velvollisuudentuntoa menneitä sukupolvia kohtaan. Näin vanhaa sukutilaa ei viitsi laittaa lihoiksi”, Juha Kokkala tuumii.

    Jaana Kokkalan juuret ovat Satakunnassa Noormarkussa. 20 vuotta sitten toisensa tavannut parikunta muutti Kotkan lähiöstä Virolahdelle seitsemän vuotta sitten. Ensimmäiset vuodet maalla vieraassa ympäristössä olivat Jaanalle vaikeita. Erityisesti talven pimeys yllätti.

    ”Maalle kotiutuminen vaati tietynlaista sitkeyttä. Täällä katsotaan ihan eri tavalla naapurien perään kuin kaupungissa. Jos joku ei ole vetänyt rullaverhojaan ylös, sillä voi olla oikeasti hätä.”, Jaana Kokkala kertoo.

    Tompurin tilalla viljellään rehu-, mallas- ja leipäviljaa. Lisäksi Juhalla on lapsuudenystävänsä Mikko Suur-Uskin kanssa Virolahdella oma olutpanimo Takatalo & Tompuri Brevery. Kaski-oluessa käytettävät mallasohra, kaura ja vesi tulevat Takatalon ja Tompurin tiloilta.

    ”Olemme Suomen ainut panimo, joka tuottaa itse oluensa raaka-aineet. Se on selkeä vahvuus. Kylmäsavu-lagerimme valittiin vuonna 2017 Suomen parhaaksi vaaleaksi lageriksi, mikä oli meille pieni ässäarpavoitto. Samalla Kaski-olut pääsi S-ryhmän kauppojen hyllyille”, Juha Kokkala kertoo.

    Yritykset ja olutseurat tekevät aktiivisesti tutustutumiskäyntejä Takatalon ja Tompurin panimolle. Jaana Kokkala teki maisteriohjelman ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon lopputyönsä maajussien moniosaamisesta eli brändäyksestä.

    Tutkimuksen ohessa hän suunnitteli Kaski-oluelle logon, kotisivun ja visuaalisen ilmeen. Panimoa markkinoitiin jo vuosi etukäteen ennen kuin oluentuotanto alkoi. Tämä oli fiksu veto, sillä kovan kampanjoinnin vuoksi ensimmäiset olutsatsit myytiin kaupoista loppuun muutamassa tunnissa.

    Kokkalan mukaan markkinointi jää monissa maaseutuyrityksissä liian vähälle huomiolle, koska tiloilla on niin paljon muuta työtä tehtävänä.

    ”Sellaiset maatilat pärjäävät jatkossa, jotka osaavat tehdä monta asiaa. Esimerkiksi lammastilalla voidaan myydä lampaanlihan lisäksi lampaantaljoja, villalankaa ja lampaanluukoruja, ja ohessa tarjotaan kokouspalvelupaketteja”, Jaana Kokkala kertoo.

    Myös Tompurin tilan elanto on pieninä palasina maailmalla. Vaikka pienpanimot ovat Suomessa nousussa, viljaviljely on kuitenkin talon tukijalka. Jaana Kokkala työskentelee tilan ulkopuolella Kouvolassa Kymenlaakson Opiston graafisen suunnittelun linjavastaavana.

    Peltoviljelyyn on laitettu Häppilässä paljon rahaa ja työtä, ja välillä ulkoilmalajissa tulee onnistumisia ja välillä pettymyksiä.

    ”Ei siinä auta muuta kuin mennä eteenpäin. Talven kun funtsailee niin keväällä alkaa taas multa tuoksua”, Juha Kokkala tuumii.

    Kesä on kiireistä aikaa Tompurin tilalla, sillä viljelyhommien lisäksi Juha Kokkala käy myymässä olutta erilaisilla musiikkifestivaaleilla ja panimotapahtumissa. Talvella

    Isäntä tekee polttopuita ja korjausrakentamista esimerkiksi lähialueen kesämökeillä. Perheeseen kuuluu myös 14-vuotias Emil-poika, hevosia, kaksi bokseri-koiraa ja kaksi kissaa.

    Juha ja Jaana Kokkala odottavat jännityksellä, miltä MT:n mainos näyttää televisiossa. Pariskunta vaikuttui ohjaaja Klaus Härön ja kuvausryhmän ammattitaidosta.

    ”Hiljaiseksi veti, kun minulle selvisi, että mainoksen tekee niin iso ohjaaja kuin Klaus Härö. Olen seurannut tosi paljon hänen elokuviaan”, Jaana Kokkala kertoo.

    ”Häppilän kylä ei ole ollut koskaan näin isosti valtakunnan julkisuudessa. Vuonna 1989 tehdyssä Viikko Virolahdella televisio-ohjelmassa oli kyllä mukana tuttuja sukulaisia.”, Juha Kokkala jatkaa.

    Jaana Kokkala on kotiutunut lopulta hyvin Virolahden Häppilän kylään. Hän listaa maaseudun parhaiksi puoliksi linnut, eläimet, yön pimeyden, tähtitaivaan, luonnon, tuoksut, äänet ja tuulen huminan.

    ”Minulla on voimaannuttava ja juureva olo, kun saan asua maalla. Jokainen vuodenaika tuoksuu ja näyttää täällä erilaiselta, koska luonto on lähellä.”, Jaana Kokkala kertoo.

    Juha Kokkala muistuttaa, että Virolahdelta pääsee käymään kätevästi Helsingissä ja maailmalla. Häppilästä ajaa tunnissa ja kolmessa vartissa Helsinki-Vantaan lentokentälle

    ”Voimme käydä talvella syömässä New Yorkissa isot omenat tai hampurilaiset”, hän hymyilee.