
Kaivurihommia tunturien kyljessä: ”Helpointa on, kun tekee kaiken yksin”
Kolarilainen Ilkka Juustovaara toteutti vuonna 2018 pitkään mielessä olleen ajatuksen siirtyä palkkatyöstä kaivinkoneyrittäjäksi. Kun toiminta-alueella Yllästunturin molemmin puolin on kaksi kasvavaa matkailukeskusta, Äkäslompolo ja Ylläsjärvi, kaivuriurakoitsijaa tarvitaan usein myös mökkipohjien tekoon.Kolari
Syyskuussa kolarilainen koneyrittäjä Ilkka Juustovaara urakoi Äkäslompolossa Sivulantien ja sen kevyenliikenteentien laajennuksella. Taustalla Äkäslompolon ”maamerkit”, Kesänkitunturi (vas.) ja Kellostapuli. Kuva: Arto TakalampiIlkka Juustovaara sanoo kaivurikuskin hommien ja maanrakennusalan olevan hänellä lähes ”syntymävika”, sillä myös hänen isänsä teki samoja töitä. Ilkka kasvoi siinä ohessa alalle ja tutuksi tulivat tuolloin niin metsäteiden kuin -ojienkin teko.
Armeijan ja ammattikoulun jälkeen hän meni suoraan kuljettajaksi ulkopuoliselle yrittäjälle, ja palkkatyössä vierähti 20 vuotta, mutta…
”Mietin jo alusta alkaen oman koneen hankkimista ja yrittäjäksi ryhtymistä. 20 vuotta siinä miettiessä meni, ja vuonna 2018 päätin viimein toteuttaa haaveeni ja hankin käytetyn kaivinkoneen.”
”Ajattelin, ettei sitten jälkeenpäin ala kaduttamaan, miksen aikanaan toiminut. Hyppy yrittäjäksi ei ole kaduttanut, sillä tässä on oma vapautensa, mutta olisihan tämän voinut aikaisemminkin tehdä”, hän myöntää.
Juustovaara urakoi yksin yhdellä kaivinkoneella eikä tarkoituksena ole laajentaa urakointia tai palkata työntekijää. Lumitöitä Lapissa riittää aina, mutta niitä hän sanoo tehneensä jo tarpeeksi.
”Ja jos sitä varten laittaa koneen, sille olisi löydyttävä töitä myös kesäksi.”
Lumen ja roudan vuoksi kaivinkonetyöt painottuvat lähes kokonaan sulan maan aikaan, jolloin tarvetta olisi usein työntekijälle. Ongelmana hänen mukaansa kuitenkin on, että töitä ei välttämättä ole koko ajaksi.
”Helpointa on, kun tekee kaiken yksin, niin ei tarvitse miettiä toisen työllistämistä. Tarvittaessa saan työntekijöitä toisilta urakoitsijoilta”, hän kiittelee.
Töitä hänellä on riittänyt niin, ettei pidempiaikaisia sopimuksia tai osallistumista kilpailutuksiin ole tarvinnut miettiä. Markkinointikin on hoitunut pitkälle puskaradion ja netin kautta.
Kallistunut polttoaineen hinta on haaste myös koneurakoinnissa. Juustovaarankin oli pakko nostaa asiakkaille jo kesäksi sovittujen töiden urakkahintoja, sillä vanhalla hinnalla ei töitä olisi pystynyt tekemään.
Ilkka Juustovaara mietti pitkään ryhtymistä palkkatyöstä kaivinkoneyrittäjäksi. Vuonna 2018 hän toteutti haaveensa ja hankki oman kaivinkoneen. Kuva: Arto TakalampiMaanrakennuksen työkohteet vaihtelevat Ilkka Juustovaaralla tasaisesti kunnallistekniikasta eli taajamarakentamisesta metsäteiden kunnostukseen ja talopohjien tekoon. Osa töistä tehdään aliurakointina, osa suoraan asiakkaan lukuun.
Kun 80- ja 90-luvuilla tehtiin metsäteitä ja -ojia, nyt vuorossa on metsäteiden perusparannuksia eli ojien perkuuta ja rumpujen uusimista tierungon pitämiseksi kuivana. Kunnostamisen tarvetta on hänen mukaansa paljon.
”Aikanaan rakennettujen teiden varsilla olevat metsät tarvitsevat nyt hoitotöitä ja harvennushakkuita, joten perusparannuksella tiet pidetään kunnossa”, hän sanoo.
”Helpointa on, kun tekee kaiken yksin, niin ei tarvitse miettiä toisen työllistämistä.” Ilkka Juustovaara
Kun Kolarissa on kaksi Ylläksen kyljessä olevaa ympärivuotista ja laajenevaa matkailukeskusta, Äkäslompolo ja Ylläsjärvi, se tuo oman lisänsä urakointiin.
Näissä taajamissa Juustovaara tekeekin poikkeuksellisen paljon rakennusten, teiden ja pihojen pohjia samoin kuin Tornion- ja Muonionjoen varsille rakennettavien kevytrakenteisten kalastusmajojen pohjia.
”Pari viime vuotta on niitä saanut tehdä säännöllisesti, ja tällekin syksylle on vielä kahden mökin pohjat tehtävänä. Kun pohjatyöt ja valu tehdään syksyllä, päästään heti keväästä rakentamaan”, hän sanoo.
Ilkka Juustovaaran kaivurityömaita ovat metsäteiden kunnostuksen lisäksi kunnallistekniset rakennustyöt sekä Ylläksen matkailukeskuksissa mökkipohjien teko. Kuva: Arto TakalampiVarsinkin pohjatöissä tehdään muiden urakoitsijoiden kanssa yhteistyötä. Jos Juustovaara ei ehdikään tontille edellisen työmaan viivästyessä, tulee toinen urakoitsija apuun.
”Tärkeintä on, että asiakas saa aina palvelunsa. Talopaketti tulee tiettynä aikana, joten pohjat on oltava silloin valmiina.”
Talvikaudella hän tekee pienimuotoista koneiden ja autojen remonttihommaa. Kun halli ja laitteet ovat jo valmiiksi olemassa oman kaivurin huoltoa varten, samalla niitä hyödyntää muillekin remontoimalla.
”Remonttihommat menevät talvella siinä sivussa, kun on aikaa ja saa samalla tasattua hallin lämmityslaskua.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



