Tiesitkö? Kuulakärkikynän kehittäminen oli monipolvinen prosessi – maailman myydyimmän kuulakärkikynän muotoilua ei ole 1950-luvun jälkeen juuri muutettu
Edulliset kuulakärkikynät tekivät kirjoittamisesta arkipäiväistä hommaa.Allekirjoitus paperiin, leivän lisääminen kauppalistaan ja puhelinnumeron kirjoittaminen muistiin. Vaikka maailma digitalisoituu, kynälle ja paperille on edelleen käyttöä monissa arkisissa tilanteissa.
Nykyaikaisia halpoja kuulakärkikyniä on ollut käytössä vasta 1950-luvulta asti, vaikka kuulakärkikynien historia alkaakin jo toissa vuosisadalta. Kuulakärkikynässä mustetta annostelee pyörivä pallo samaan tapaan kuin roll-on-deodorantissa.
Ensimmäisen patentin kuulakärkikynälle haki yhdysvaltalainen juristi ja keksijä John J. Loud vuonna 1888. Hän halusi parannella täytekynää, joka jätti usein musteläikkiä jälkeensä. Loudin patentoima kuulakärkikynä oli kuitenkin liian järeä paperille kirjoittamiseen, mutta puuhun ja nahkaan sillä pystyi merkintöjä tekemään.
Kuulakärkikynän kehitys otti aimo askelen 1930-luvulla, kun unkarilainen toimittaja László Bíró kyllästyi olemaan koko ajan täytekynistä vuotaneen musteen tahraama.
Hänen veljensä, hammaslääkäri Győrgy Bíró oivalsi, että varhaisen kuulakärkikynän suurin ongelma oli liian notkeassa musteessa. Musteen kannattaisi olla samankaltaista kuin sanomalehden painamiseen käytetty muste, joka kuivuu hetkessä. Tästä oivalluksesta juontaa juurensa kuulakärkikynän toinen nimi, kuivamustekynä.
Toinen maailmansota hidasti veljesten kynänkehitystyötä, ja erinäisten mutkien jälkeen vuonna 1945 yhdysvaltalainen liikemies Milton Reynolds toi markkinoille kynän, joka erosi riittävästi László Bírón patentoimasta kynästä. Kynä oli välitön myyntimenestys, mutta tarvittiin vielä yksi liikemies, ennen kuin kuulakärkikynistä tuli kaiken kansan kapineita.
Marcel Bich oli italialaissyntyinen ranskalainen, jonka yritys valmisti kuulakärkikyniä sotien jälkeen. Hän oivalsi, ettei kuulakärkikynän kannattaisi olla luksustuote, vaan arkipäiväiseen käyttöön tarkoitettu ja niin halpa, että mustesäiliön täyttämisen sijaan kuluttaja voisi yhtä hyvin ostaa uuden kynän.
Pikkurahalla ostettavan Bic Cristal -kynän muotoilua ei olekaan 1950-luvun jälkeen juuri muutettu. Vuoteen 2006 mennessä noita klassikkokyniä oli myyty jo hulppeat 100 miljardia [ykkönen ja 11 nollaa] kappaletta.
Lähde: BBC Future 29.10.2020
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









