Lapin yrteistä vastaisku tuontitavaralle
Ilkka ja Tuija Kauppinen sekä Katja Misikangas ovat onnistuneet viemään Lapin yrteistä valmistettuja tuotteita maailmanmarkkinoille. Heidän yrityksensä Arctic Warriors pitää majaansa Rovaniemen Narkauksessa, jossa sillä on myös omia viljelyksiä. Pekka Fali Kuva: Viestilehtien arkistoVäinönputki
parantaa vastustuskykyä,
ja ruusujuuri
torjuu stressiä.
Jos elämä on retuperällä,
ei se
shoteilla
parane.
Ne sopivat tolkullisen elämän tueksi.
ROVANIEMI (MT)
Miksi maailmalta pitäisi tuoda ”superfoodeja”, kun niitä kasvaa luonnossamme ihan omasta takaa?
Tätä purnasi rovaniemeläinen Katja Misikangas vielä muutama vuosi sitten. Hän on toiminut luonnontuotealalla vuosia ja oppi tuntemaan Lapin yrtit jo lapsena äidiltään ja isoisältään.
”Aikaisemmin ei juuri arvostettu läheltä löytyviä aarteita. Nyt siitä on kuitenkin tullut trendi”, Misikangas arvioi.
Kun hän tutustui Tuija ja Ilkka Kauppiseen, markkinoinnin ammattilaisiin, asiat alkoivat rullata vauhdilla.
Kolmikko perusti yrityksen nimeltä Arctic Warriors ja aloitti taistelun tuontitavaraa vastaan, aseinaan nokkonen, väinönputki, ruusujuuri, pohjoinen maarianheinä ja hunaja.
Yritys valmistaa kasveista geelishotteja, joista saa energiaa esimerkiksi kesken urheilusuorituksen.
”Väinönputki parantaa vastustuskykyä, ja ruusujuuri torjuu stressiä”, Misikangas sanoo.
Syyskuussa yritys toi markkinoille riittoisan pullon, josta seosta voi annostella lusikalla.
”Sitä voi lisätä esimerkiksi teehen, jugurttiin tai jäätelöön”, Tuija Kauppinen vinkkaa. Hän muistuttaa, ettei shotti korvaa terveellistä ruokavaliota.
”Jos elämä on retuperällä, ei se shoteilla parane. Ne sopivat tolkullisen elämän tueksi.”
Pohjoisen soturit ovat onnistuneet saamaan jalansijaa paitsi kotimaan markkinoilla myös ulkomailla.
”Tuotteitamme viedään nyt Hong Kongiin, ensi vuonna myös Kanadaan. Kiinalaisten ja korealaisten kanssa neuvottelut ovat pitkällä”, yrityksen toimitusjohtaja Ilkka Kauppinen kertoo.
Suomesta yrttishotteja saa luontaistuotekaupoista, joistain matkailukeskuksista ja kahviloista. Ensi vuonna niitä alkaa tulla päivittäistavarakauppoihin ja apteekkeihin.
Ilkka Kauppisen mukaan tyypillisin ostaja on 25–45-vuotias kaupunkilainen, korkeasti koulutettu nainen.
”Kuitenkin olemme myyneet tuotteita myös metsästäjille ja taksikuskeille. Jos suomalainen äijä saadaan ostamaan, olemme tehneet jotakin oikein”, hän iloitsee.
Suomessa tuotteiden menekissä on selvä alueellinen ero: Etelässä ostetaan erityisesti stressiä torjuvaa Taistelijaa ja pohjoisessa flunssaa torjuvaa Puolustajaa. Tuotteet maksavat yksittäin pakattuina 1,5 euroa ja pulloissa noin 25 euroa.
Arctic Warriorsilla on Lapissa noin kymmenen sopimustilaa, jotka viljelevät väinönputkea, ruusujuurta ja nokkosta.
”Helpoiten kasvatus onnistuu penkkiviljelynä”, Misikangs kertoo. Silloin voi hyödyntää korjuussa esimerkiksi perunannostokonetta.
Koska yritys pyrkii kasvamaan, se tarvitsee lisää viljelijöitä rinkiinsä.
Erikoiskasvien viljely voisi tuoda lisätuloja kannattavuuskriisissä kamppaileville tai eläintuotannosta luopuville tiloille. Ruusujuuresta ja väinönputkesta Arctic Warriors käyttää juuret. Niistä se maksaa tuottajalle ”useita kymmeniä euroja kilolta”. Tarkkaa hintaa he eivät kerro.
Misikankaan mukaan ruusujuurella menee istutuksen jälkeen noin viisi vuotta, että juuria voi alkaa kerätä. Väinönputkella menee hieman vähemmän aikaa, 2–3 vuotta.
Voisi kuvitella, että joulukuussa villiyrttibisnes vetää henkeä ainakin tuotannon osalta. Näin ei kuitenkaan ole.
Misikangas laittaa väinönputken siemeniä ulos lumen ja mullan sekoitukseen saamaan kylmäpuraisun. Ilman sitä siemen ei lähde kasvuun.
Sisällä suuressa kattilassa hämmennetään ihanasti tuoksuvaa maarianheinää.
Yrityksen tukikohta on Rovaniemen Narkauksessa, kaukana kaupungin valoista ja tiivistä asutuksesta Misikankaan äidin kotitilalla.
”Tänä kesänä laitettiin kolme kilometriä penkkiä ruusujuurta”, Misikangas kertoo ja esittelee vanhempaa kasvustoa.
Yrittäjät pitävät tärkeänä, että heillä on myös omaa tuotantoa, jotta tuotteita ja viljelytapoja pystyy testaamaan.
Työ- ja elinkeinoministeriön innovaatioyksikkö valitsi marraskuussa Arctic Warriorsin InnoElma-kilpailun voittajaksi. Palkinto jaetaan vuosittain maaseudun kasvuyritykselle.
Ilkka Kauppinen haluaa rohkaista muitakin, että maaseudulta voi ponnistaa maailmanmarkkinoille. Joskus tosin yhteistyökumppaneiden on vaikea ymmärtää, että toimitusjohtaja ei välttämättä ehdi lounaalle helsinkiläisravintolaan, sillä hän tosiaan asuu Lapissa.
Kauppisella on ollut jo kolme yritystä verkkomarkkinoinnin alalla ennen kuin hän hyppäsi luonnontuotebisnekseen. Entinen työ tukee kuitenkin nykyistä, sillä verkkomainonta ja sosiaalinen media ovat olleet avain yrityksen menestykseen.
”En haluaisi sanoa, että sosiaalisen median hyödyntäminen on halpaa. Se on ennen kaikkea tehokasta.”
Suvi Niemi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
