
Mikä maaseudun tubettajissa kiehtoo? ”Maalaistalon pirtinpöydän ääressä tuumaillaan, keitetään kahvia ja dokumentoidaan omaa elämää”
Mainostajat löytävät nopeasti tarkkarajaiselle yleisölle kohdennetut sisällöt, markkinointialan ammattilainen Petri Matero sanoo.
Tubettavista konemiehistä on kehittynyt pienoinen ilmiö parin viimeisen vuoden aikana. Suosituimmat heistä tavoittavat 10 000–50 000 vakituista katsojaa. Kuva: Sanne Katainen, kuvakaappaus / YoutubeMoni maaseudun konemies kerää nykyään kymmeniätuhansia seuraajia YouTube-kanavilleen. Tänä syksynä myös Ylellä on esitetty dokumenttisarjaa tubettajista, jotka videoivat arkeaan Itä-Suomen korpimailla.
Materock Oy:n toimitusjohtaja Petri Matero tuntee hyvin tubetusalan. Markkinointialan ammattilainen sijoittui toiseksi tv-ohjelma Diilin edellisellä kaudella vuonna 2021.
Materon mukaan tubettavista konemiehistä on kehittynyt ilmiö parin viimeisen vuoden aikana. Suosituimmat heistä tavoittavat 10 000–50 000 vakituista katsojaa.
”Tässä puhutaan toki marginaalitekemisestä ja alakulttuurista. Valtakunnan tason massatubettajilla on satojatuhansia tilaajia”, Matero sanoo.
Mainostajat löytävät kuitenkin nopeasti tarkkarajaiselle yleisölle kohdennetut sisällöt, kuten koneäijien videot. Enää ei Materon mukaan tarvitse olla miljoonia seuraajia sosiaalisessa mediassa saadakseen tuloja.
”Nykyään jo 1 000–2 000 katsojan sisällöntuottaja voi olla kiinnostava yhteistyökumppani tietylle brändille tietyssä kohderyhmässä”, hän kertoo.
Lisäksi suositut tubettajat saavat provision Youtuben mainostuloista. Mainoksia näytetään videoiden yhteydessä.
Jotta rahaa voi ansaita Youtube-kumppanuusohjelmassa, tulee kanavalla olla vähintään tuhat tilaajaa ja minimissään neljätuhatta katselutuntia viimeisen 12 kuukauden sisällä.
Materock Oy:n toimitusjohtaja Petri Matero tuntee hyvin tubetusalan. Markkinointialan ammattilainen sijoittui kakkoseksi tv-ohjelma Diilin edellisellä kaudella vuonna 2021. Kuva: Petri Materon arkistoSuosituissa konetubettajissa katsojia viehättää sisällön aitous ja rehellisyys, Petri Matero arvioi. Videoissa pitää olla särmää, ja persoona on laitettava peliin.
”Se on hyvin hidasta televisiota, kun maalaistalon pirtinpöydän ääressä tuumaillaan, juodaan kahvia ja dokumentoidaan omaa elämää. Kontrasti on järkyttävän suuri verrattuna siihen, mikä tubemaailmassa on valtavirtaa”, Matero sanoo.
Maaseudun elämän dokumentointi jää pienelle huomiolle valtamedioissa. Tämän vuoksi konemiesten videoilla on hänen mukaansa kysyntää.
”Nämä tekijät ovat jo omia pieniä medioitaan. Jos tilaajalukuja verrataan mihin tahansa maaseudun lehteen, tubettajat tavoittavat tosi hyvin porukkaa”, Matero sanoo.
Kukaan ei nykypäivänä odota, että Youtube-videoiden pitäisi olla televisiotasoa äänen- ja kuvanlaadultaan.
”Juju onkin nimenomaan videoiden rosoisuus ja kotikutoisuus. Kuka tahansa voi dokumentoida omaa elämäänsä, koska laitteet ovat halpoja.”
Menestys tubettajana edellyttää Petri Materon mukaan sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä. Tulokset saattavat näkyä vasta vuosien päästä.
”Yhteisön luominen ja ylläpitäminen vaatii sitä, että sisältöä tuotetaan säännöllisesti. Sen takia tubettamista sanotaan sisällöntuotannoksi.”
Jos tilaajalukuja verrataan mihin tahansa maaseudun lehteen, tubettajat tavoittavat tosi hyvin porukkaa.
Maaseudun konemiesten videoiden katselijat edustavat epäilemättä samaa ryhmää kuin tubettajat itse. Youtuben kommenttipalstat paljastavat, että ihmiset kyllä tietävät, mitä videoilla tehdään ja mistä niissä puhutaan.
Tubettajat vastaavat yleensä todella hyvin katsojakommentteihin. Keskustelua saattaa syntyä esimerkiksi kysymyksestä: mitkä kaasujouset laitoit ikkunalle, kun korjasit traktorin takalasia?
”Ennen näitä keskusteluita käytiin kylän huoltamolla tai hirviporukan taukopaikalla. Huoltoaseman parlamentti on siirtynyt videoiden keskustelupalstalle”, Matero sanoo.
Jokaisessa kylän kuppilassa on yleensä puhemies, joka johtaa keskustelua ja laukoo parhaat jutut. Nyt sama rooli on Materon mukaan maaseutuyhteisössä tubettajilla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






