AlfaTV onkin vasta 17. katsotuin kanava
Mediatoimialalla käy pieni kuhina AlfaTV:n tavasta tiedottaa katsojaluvuista, tiedottaa Finnpanel.
AlfaTV:n tulkinnat katsojamääristä eivät Finnpanelin mukaan aivan osunneet nappiin. Kuva: Kari SalonenAlfaTV kertoi heinäkuussa olleensa Suomen viidenneksi katsotuin kanava. Väite perustui Digitan Hbb-talouksista kerättyihin tietoihin. Todellisuudessa kanava on vasta 17. katsotuin.
Finnpanel epäilee AlfaTV:n soveltaneen omanlaistaan luovaa tulkintaa eri kanavien top-listojen katsojamääristä. Sen tiedotteessa kerrotaan, että AlfaTV veti mutkia suoriksi ja sai siksi väärän käsityksen katsojamääristään.
Finnpanel haluaa nostaa esiin perusasioita eri lähteistä saatujen katsojalukujen vertailusta.
Se kerää datansa koko Suomea edustavasta otoksesta, jossa on mukana 1000 taloutta ja 2100 henkilöä. TV-mittaritutkimuksen otoksessa on oikeassa suhteessa mukana eri ikäisiä ja eri puolella Suomea asuvia ihmisiä.
Kun mitataan nimenomaan tv-katselua, on erityisen tärkeää, että otokseen sisältyy oikeassa suhteessa myös maksu-TV-tilaajat, taloudet, joissa on kaapeli-tv ja/tai iptv-vastaanotto sekä älytelevisioiden omistajat.
Digita puolestaan kerää datansa Hbb-laitteista, joita on vasta vajaassa 10 prosentissa suomalaistalouksia. Näiden antennitalouksien joukossa on keskimääräistä enemmän omakotitaloasujia ja lapsiperheitä.
Jutun sitaatti ”TV-kanavien kymmenen katsotuimman ohjelman vertailussa AlfaTV:n katseluosuus nousi 6 prosenttiin tavoittavuuden osalta”, ei Finnpanelin mukaan perustu tosiasioihin.
Todellisuudessa Finnpanelin heinäkuun tilaston mukaan AlfaTV:n katseluosuus on 1,5 %, ja se on siten 17. katsotuin kanava.
Katseluosuus lasketaan koko ohjelmalle kertyneistä katseluminuuteista.
Tavoittavuus puolestaan kertoo, kuinka monta kävijää kanavalla on ollut ohjelman aikana - toiset piipahtavat muutamaksi minuutiksi ja toiset katsovat ohjelmaa pidempään.
Alkuperäinen juttu:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


