
Koulukiusattu nuori yrittäjä käänsi vähättelevät kommentit voitokseen – työttömyydestä ponnistaneella Susanna Liukkosella on nyt kalenteri täynnä tilauksia
Susanna Liukkonen aloitti yrityksensä täysin nollasta pelkkä imuri työvälineenään. Tarkkanäköisillä valinnoilla hän on onnistunut työllistämään itsensä täysipäiväisesti.
Susanna Liukkonen on saanut tukea monilta yrittäjiltä omalla polullaan yrittäjänä. Sen avulla hän on voinut laajentaa autojen imuroinnista vaativiin työkoneiden puhdistuksiin. Kuva: Jaana KankaanpääMaskulaisella yrittäjällä Susanna Liukkosella, on tuoreessa muistissa aika, jolloin kourassa oli kirjaimellisesti vain vanha imuri ja budjetti, joka näytti pyöreää nollaa. Asiakkaita oli vain satunnaisesti eikä yhteistyökumppaniyrityksistä ollut tietoakaan.
Keväällä 2021 hän ei osannut kuvitellakaan, että kolmen vuoden kuluttua puhelin soisi jatkuvasti ja kalenterin sivut olisivat tupaten täynnä maanantaista sunnuntaihin.
Nyt 28-vuotiaan Liukkosen Juokseva fiksari -yritys syntyi ajatuksesta tarjota autojen siivousta kotikäynteinä. Moista palvelua ei ollut tarjolla, joten Liukkonen näki siinä mahdollisuutensa. Tosin eipä hänellä juuri vaihtoehtojakaan ollut: mistä rahat kalliisiin toimitilavuokriin ja työkaluihin?
”Alun perin ajattelin, että käyn ikäihmisten luona heidän autotalleissaan touhuamassa vähän jotain imurointeja ja sellaista.”
Kovin moni muu ei bisnesideaan uskonut, ja aluksi hänelle sanottiinkin, että ”ei se todellakaan kannata” ja että ”et sinä voi yhtään mitään tehdä ilman toimitiloja”.
Susanna Liukkonen mainostaa Tiktokissa. Viime kesänä hän teki viiden viikon mittaisen Suomen-kiertueen yhteistyöyrityksensä tarjoamlla asuntoautolla. Esimerkiksi Raahessa käsittelyä odotti jonossa kymmenen autoa, kun hän saapui sinne. Kuva: Jaana KankaanpääYritystoiminnan alku ei todellakaan ollut räjähtävä. Liukkonen onnistui kyllä hankkiutumaan aliurakoitsijaksi autoliikkeiden vaihtoautoja siistimään, mutta niistä saatu taksa ei elättänyt häntä eikä nuoren yrittäjän kohtelukaan joka paikassa ollut kaksista.
Päätös oman henkilöllisyyden paljastamisesta ja altistumisesta ihmisten raadolliselle käytökselle verkossa ei ollut lainkaan itsestään selvä asia.
Lopulta hän sai tarpeekseen. Syntyi idea: sosiaalisessa mediassa voisi markkinoida ilmaiseksi. Tiktokia oli tullut selattua jo monta vuotta muutenkin, joten Liukkonen perusti alustalle Juoksevafiksari-nimisen tilin.
Vaan kuinka ollakaan, anonyymit ennen–jälkeen-autonsiivousvideot eivät suurta massaa tavoittaneet. Liukkonen ymmärsi, mitä käänne vaatisi.
Lopulta hän teki videon, jossa hän näyttäytyi omilla kasvoillaan ja persoonallaan. Video levisi kulovalkean tavoin yli 150 000 ihmiselle.
”Nykyään ihmisiä kiinnostaa enemmänkin henkilöt yritysten taustalla.”
Yritykset ovat huomanneet, että Juoksava fiksari kannattaa tilata keikalle yrityksen tiloihin. Näin Liukkonen saa asiakkaan ja sisältöä kanavalleen ja asiakas saa palvelua sekä laajaa näkyvyyttä Liukkosen kautta. Kuva: Jaana KankaanpääPäätös oman henkilöllisyyden paljastamisesta ja altistumisesta ihmisten raadolliselle käytökselle verkossa ei ollut lainkaan itsestään selvä asia Liukkoselle. Hänellä on raskas menneisyys koulukiusattuna. Kiusaaminen alkoi jo esikoulussa, jossa Liukkonen sai kuulla olevansa ruma, tyhmä ja lihava.
”Ala-asteella se meni siihen, että yksi poika hakkasi kepeillä ja kaikkea sellaista.”
Kiusaaminen näkyi myös syrjintänä. Liukkonen on jätetty yksin. Kokemukset ovat kovettaneet, hän myöntää, mutta toisaalta hän on huomannut, että kaikesta voi selvitä.
Susanna Liukkonen
28-vuotias autoalan yrittäjä.
Asuu kihlattunsa kanssa Maskussa.
Koulutukseltaan autonasentaja, ja tarjoaa siivous ja puhdistuspalveluja autoille sekä työkoneille Juokseva fiksari -yrityksensä kautta.
Esittelee työnsä jälkeä ja yhteistyökumppaniensa tuotteita Tiktokissa 60 000 seuraajan tilillään @juoksevafiksari.
Keskittyy sosiaalisessa mediassa yrittäjyyteen, mutta on myös avannut siellä taustaansa koulukiusattuna.
Yksi asia on johtanut toiseen. Liukkonen kertoo, että suurin osa kiusaajista oli aina tyttöjä, ja siispä hän halusi ennemmin olla poikien kaveri. Seura tekee kaltaisekseen, ja tuolta ajalta Liukkonen arvelee kiinnostuksensa autoihin saaneen alkunsa.
”On se ollut rankkaa, mutta nyt vanhempana osaa katsoa myös opettavaisena elämävaiheena.”
Epäusko ja vähättely ovat seuranneet Liukkosta koko matkan autoalan ammattilaiseksi. Autonasentajan tutkinnosta valmistuttuaan hän sai huomata, ettei nuori nainen alalta työpaikkaa noin vain saakaan.
”Voit vain kuvitella, 157-senttinen blondi. Pariin haastatteluun pääsin, mutta siellä katsottiin päästä varpaisiin, että jaksaako tuo edes nostaa jarrulevyä.”
Liukkoselle tuodaan autoja käsiteltäväksi kaukaakin. Videoidensa ja tyytyväisten asiakkaidensa avulla hän on onnistunut vakuuttamaan ihmiset tarkasta työnjäljestään. Kuva: Jaana KankaanpääYrittäjänä sama meno jatkui vain. Välittömästi alkoi kyseenalaistaminen: ”et osaa mitään”, ”tiedätkö edes, miten imuria käytetään?”
Liukkonen kuitenkin ymmärsi, että kaikki sosiaalisessa mediassa päälle satava ryönä itse asiassa osuukin suoraan hänen laariinsa. Jokainen klikkaus ja kommentti – ala-arvoinenkin – nostaa kohteena olevan julkaisun yhä uusien ja uusien käyttäjien näkyville.
”Saatoin kysyä seuraajilta, että onko tällainen teidän mielestänne okei. Sitten ihmiset tulivat kommentoimaan, keskustelemaan ja kertomaan mielipiteitään.”
”Viime talvi oli ensimmäinen talvi, jolloin pystyin hengittämään, kun ei tarvinnut miettiä, miten pystyn maksamaan laskut.”
Todellisuus oli edelleen noin vuoden mittaisen yrittäjyyden jälkeen kuitenkin varsin karu: firmalla oli imuri, muutama sata someseuraajaa muttei asiakkaita.
Kuvaavaa on se, että oli suorastaan voitto, kun eräs yritys halusi tukea Liukkosta tarjoamalle tälle logotarroja myytäväksi. Niistä tienaamillaan parilla sadalla eurolla saattoi ostaa tekstiilipesurin vanhan imurin kaveriksi.
”Ei asiakkaita ollut joka päivä, ei edes joka toinen päivä.”
Susanna Liukkonen kertoo avoimesti kokemastaan koulukiusaamisesta ja vähättelystä. Autoalalla nuori nainen on saanut paljon epäilyä ja vähättelyä osakseen. Kuva: Jaana KankaanpääMuiden yrittäjien solidaarisuus nuorta yrittäjäkollegaa kohtaan on auttanut Liukkosta pikkuhiljaa kääntämään somenäkyvyytensä aidoiksi asiakassuhteiksi.
Myös palveluvalikoima on laajentunut yrittäjien tuella. Eräs koneyrittäjä kiinnostui palvelusta ja kyseli, siivoaako Liukkonen työkoneita.
”En mä ole ollut ikinä sellaisen lähelläkään”, Liukkonen kertoo vastanneensa.
Liukkonen sai yrittäjästä asiakkaan ja mahdollisuuden tutustua erilaisiin työkoneisiin kaikessa rauhassa. Koneyrittäjä sai puolestaan somevideoiden kautta mainostilaa ja kiiltävät koneet.
Pian muutkin koneurakoitsijat saivat vihiä työmaille ja konehalleille reissaavasta fiksarista. Tilauksia alkoi kertyä. Samanlaista palvelua ei ollut olemassa, joten Liukkonen iski suoraan markkinarakoon.
Liukkonen on kulkenut pitkän tien yrittäjäksi. Ison osan aikuisiästään hän on ollut työttömänä. Erilaisia työpätkiä on kertynyt milloin mansikan- tai jäätelönmyynnissä tai ajanvarauspalvelussa ja omenatilalla.
Opiskelu ei oikein koskaan ole ottanut onnistuakseen. Mielenkiinnon kohteet ovat yksi kerrallaan kuihtuneet kasaan, ja noin vuoden opintojen jälkeen hän on lopettanut ensin kokki- ja sen jälkeen tarjoilijaopinnot. Lukiotakin hän kokeili.
Työmailla on välillä tullut osaksi nuivaa suhtautumista, kun Liukkonen on saapunut fiksauskeikalle. Liukkosen mukaan työmiesten mieli muuttuu kummasti, kun he näkevät lopputuloksen. Kuva: Jaana Kankaanpää”Enhän minä pysynyt edes hereillä niillä tunneilla.”
Kipinä yrittäjyyteen syntyi työssä, jossa hän myi Googlen mainospaikkoja yrityksille. Nälkä kasvoi yrittäjien kanssa työskennellessä ja jutellessa. Liukkonen kertoo olevansa yrittäjäluonne.
”Olen vain niin itsepäinen. Haluan itse kertoa sen, milloin teen töitä ja herään.”
Tätä nykyä Liukkosen yritys kukoistaa. Asiakastöidensä lisäksi hän ansaitsee sosiaalisessa mediassa yhteistyökumppaneiden tuotemyynnillä. Hän markkinoi omaa palveluaan ja antaa näkyvyyttä yhteistyökumppaneilleen yli 60 000 seuraajan Tiktok-tilillään.
”Viime talvi oli ensimmäinen talvi, jolloin pystyin hengittämään, kun ei tarvinnut miettiä, miten pystyn maksamaan laskut.”
”Ne ostos-tv-ajat on jo nähty, että asiakas ostaa tuotteen eikä mitään tapahdu”, toteaa sanavalmis Susanna Liukkonen. Hän on saanut yrityksensä siihen pisteeseen, että voi valita yhteistyökumppaninsa ja markkinoida vain niitä tuotteita, joihin on itse tyytyväinen. Kuva: Jaana KankaanpääPala kerrallaan Liukkonen on voinut kehittää palveluaan. Imuroimalla hän sai tienattua rahat tekstiilipesuriin. Laajentuneella imurointi ja pesu -palvelullaan hän hankki rahat myllytyskoneeseen.
Nyt ollaan siinä pisteessä, että yritys on juuri avannut oman toimitilansa Raisioon. Alusta saakka palvellut imuri on työkaluna edelleen, mutta kauas on tultu siitä, kun juokseva fiksari sai sen kanssa pälyillä ympäriinsä asiakkaiden toivossa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








