Kirjolohesta tehtiin merkkituote
Raisioaquan rehuinnovaatiota hyödyntävä suomalainen kirjolohi tunnetaan jatkossa Benella kirjolohi -tuotemerkillä.
Tuotemerkillä brändätyt kalat kasvatetaan menetelmällä, jossa ne saavat suuren osa kasvuenergiastaan rehun sisältämästä rypsiöljystä.
Kaksivaiheisessa ruokintamenetelmässä kalat kasvatetaan alussa rehulla, jossa on aiempaa enemmän rypsi- kuin kalaöljyä. Vasta kalojen noin puolen kilon loppukasvatus 2,5–3 kilon kauppakokoon tehdään rehulla, jossa kalaöljyä on runsaammin kuin kasviöljyä.
Kalat pystyvät hyödyntämään rypsiöljyä rehussa käytetyn fytaasientsyymin avulla. Sitä on Raision kalarehuissa hyödynnetty vuodesta 2008 alkaen. Nyt rehukonseptia on kehitetty edelleen kalojen rasvahapposisällön optimoimiseen.
”Todennäköisesti Raisioaqua on edelleen ainoa maailmassa, joka kalankasvatuksessa hyödyntää kasviöljyn käytön mahdollistavaa fytaasientsyymiä”, sanoo johtaja Tomi Kantola.
Benella kirjolohi tulee ensimmäisessä vaiheessa myyntiin kokonaisena ja tuorefileenä Stockmann herkun kalatiskeille. Puputin mukaan se, miten tarjonta laajenee muualle, riippuu kuluttajista.
MAIKKI KULMALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
