
Kaksi- ja nelitahtiset kaappasivat Nisse Häggblomin sydämen – perämoottoreiden hieno muotoilu tekee niistä keräilykappaleita
”Suunnilleen vuonna 1962 joku kysyi että keräätkö sinä perämoottoreita, kun niitä on noin paljon. Vastasin siihen, että kyllä kai”, kertoo Nisse Häggblom.
Nisse Häggblomin perämoottorikokoelma on laajentunut niin suureksi, että niitä riittää kahteen museoon. Pieni kokoelma lahjoitettiin Suomen merimuseoon ja loput ovat Kuva: Jaana KankaanpääNils ”Nisse” Häggblom avasi vuosituhannenvaihteessa ensimmäisen perämoottorimuseon Porvooseen, ensin vanhaankaupunkiin. Myöhemmin kokoelma siirtyi Tirmon saaristokeskukseen.
Kun moottoreita kertyi lisää, Häggblom avasi toisen museon Kirkkonummen Tolsaan. Kolmas kokoelma oli esillä Kotkassa, mutta se on nyt lahjoitettu Suomen merimuseolle.
Museoissa moottorit on ryhmitelty valmistajamaittain. Tolsan museossa on oma huoneensa esimerkiksi englantilaisille ja ruotsalaisille moottoreille ja esillä on lukuisia Seagull- sekä Penta-malleja.
Amerikkalaisten moottoreiden osuus on suurin, mutta suomalaisten perämoottoreiden huoneessakin on yllättävän monta merkkiä.
Nisse Häggblomin kokoelmaan voi tutustua keväällä viikonloppuisin Kirkkonummen Tolsassa ja kesällä Porvoon Tirmossa. Kuva: Jaana KankaanpääKokoelmassa on pienveneiden perämoottoreita, mutta myös purjeveneiden apumoottoreita. Sen sijaan raja tulee vastaan veneiden keskimoottoreiden kohdalla. Niitä museoista ei löydy, vaikka Häggblom on työuransa aikana ollut yhtälailla tekemisissä keskimoottoreiden kanssa.
Perämoottoreiden kauneus, hieno muotoilu tekee niistä keräilykappaleita – keskimoottoreista kaunis muotoilu puuttuu.
Perämoottorimuseon vanhin esine on vuodelta 1909 ja uusimmat ovat 1980-luvulta. Sen jälkeen valmistetuissa perämoottoreissa on kokoa ja tehokkuutta, mutta ei vaadittua nostalgiaa.
Suomenlinnassa syntynyt ja lapsuutensa elänyt Nisse Häggblom on asunut aina veden äärellä.
Häggblomin työura alkoi 1952 harjoittelijana venemoottoreiden parissa Telva Oy:ssä. Viisikymmenvuotisen työuran aikana hän ehti olla mukana kaikessa veneisiin liittyvässä työssä asennuksesta markkinointiin.
Veneisiin liittyvän uran lisäksi myös työn ulkopuolinen elämä on ollut vesillä. Häggblom on maailmanmestaruustason purjelautailija, joka on osallistunut kilpailuihin viidellä mantereella sekä ajanut pikaveneellä kilpaa. Tolsan museossa on esillä Häggblomin kilpailuissa käyttämä purjelauta.
Nisse Häggblom esittelee uutta näyttelytilaa, johon tulee esille myös voittoisa purjelauta. Kuva: Jaana KankaanpääSuuri osa museoissa esillä olevista moottoreista on Häggblomin purkamia, korjaamia tai kunnostamia. Osa on nostettu suoraan veneen perästä esille. On myös prototyyppejä, jotka eivät ole vedessä olleetkaan. Kaikkien toimintaperiaatteen Häggblom tuntee.
Moottoreita esitellessä innostus ja kiinnostus moottoreihin eivät jää museovieraalta huomaamatta. Purjehduskenkiin sonnustautuneen miehen kädet heiluvat ja moottoreita kuvailevat sanat ovat lämpöisiä.
Häggblomin perämoottorimuseot ovat auki vuodenkierron mukaan. Talvikaudella korjaillaan. Häggblomin kodin lähellä Tolsassa oleva museo avaa ovensa keväällä viikonloppuisin.
Kesän koittaessa Häggblom siirtyy kesäpaikkaansa ja pitää auki Tirmon museota. Sen ovet hän tulee avaamaan lähisaaresta käsin, ja tietysti peräprutkulla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

