Joku raja se on mainoskatkoillakin
Televisiokanavien mainoskatkot tuntuvat nykyisin puuduttavan pitkiltä, mainosaikarajoituksia onkin höllätty aikaisemmasta.
SkyShowtime ilmoitti lanseeraavansa ensimmäisenä suurena suoratoistopalveluna mainoksia sisältävän tilausvaihtoehdon kaikilla markkina-alueillaan. Kuva: Mohamed HassanMainosaikarajoitusten tarkoituksena on turvata television asema tiedon, kulttuurin, yhteiskunnallisen keskustelun ja viihteen välittäjänä. Rajoitusten tavoitteena on varmistaa, että varsinaiselle ohjelmatoiminnalle jää riittävästi aikaa.
Televisiomainonnan mainossääntelyä höllennettiin taannoin siten, että kaupallisille televisiotoimijoille annettiin enemmän liikkumavaraa mainosten sijoittelussa. Traficomin mukaan tuntikohtaiset mainonnan määrän rajoitukset poistuivat ja nyt mainosten sekä teleostoslähetysten osuus ei saa ylittää 20 prosenttia klo 6.00–18.00 ja klo 18.00–24.00 välillä.
En ole laskenut sekunteja tai prosentteja, mutta televisiokanavien mainoskatkot tuntuvat nykyisin puuduttavan pitkiltä. Ensin tulevat tavalliset mainokset, sitten pyörivät kanavien ja sisarkanavien omat ohjelmien ennakkomainokset ja kaiken täydentää lopulta pieni minishow, jossa askarrellaan oveen kukkakranssi tai tuunataan maljakosta kivemman näköinen.
Siinä missä televisiokanavien kokoillan elokuvien aikana esitettävien mainoskatkojen aikana ehti ennen hoitaa pakottavat tarpeet, ehtii nykyään keitellä kahvit ja ehkä jopa juoda ne.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


