Tuottajat kaipaavat keskustelua vastuullisuudesta
Lähes 60 prosenttia tuottajista keskustelisi mielellään tuottamiensa elintarvikkeiden vastuullisuudesta kuluttajien kanssa, tuoreessa tutkimuksessa todetaan. Kyselyyn vastanneista kuluttajista reilu viidesosa kokee tuottajien kanssa käytävän vastuullisuuskeskustelun tärkeäksi.Tutkimus on osa Pellervon taloustutkimus PTT:n, Kuluttajatutkimuskeskuksen ja Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n yhteistä Vuorovaikutteinen ja vastuullinen elintarvikeketju -hanketta. Kuluttaja- ja tuottajakyselyt tehtiin vuodenvaihteessa 2011–2012.
”Vastuullisuus on tuottajille tärkeää, sillä ruoka on heille paitsi elintarvike, myös elinkeino”, erikoistutkija Terhi Latvala MTT:stä toteaa. ”Tuottajat selvästi kaipaavat ruokaketjuun läpinäkyvyyttä, jota voidaan parantaa suoralla vuorovaikutuksella kuluttajien kanssa.”
Tuottajille tärkeimmät vastuullisuuden ulottuvuudet ovat eläinten hyvinvointi, tuoteturvallisuus ja talous.
Kuluttajat painottavat ruokavalintoja tehdessään tuoteturvallisuutta, eläinten hyvinvointia ja ravitsemusta.
Ympäristö on kuluttajalle vastuullisuusasioista vähiten tärkeä, kysely osoittaa.
”Erot ulottuvuuksien keskinäisessä tärkeysjärjestyksessä ovat varsin pienet”, MTT:n tutkija Laura Koistinen sanoo.
Ympäristön jääminen hännille on hänen mielestään yllättävää.
Tutkijat arvelevat kuluttajien kokevan, ettei yksittäisen kuluttajan valinnoilla juuri ole vaikutusta ympäristön hyvinvointiin. Omissa valinnoissa on helpompi huomioida muita vastuullisuuden ulottuvuuksia.
Toisen asemaan
osataan asettua
Tuottajat ovat hyvin perillä kuluttajien tarpeista. Kyselyssä heidän näkemyksensä kolmesta kuluttajille tärkeimmästä vastuullisuuden ulottuvuudesta osui oikeaan tärkeysjärjestystä myöten.
Myös kuluttajat osasivat arvioida suhteellisen osuvasti tuottajien tärkeimpinä pitämiä vastuullisuuden ulottuvuuksia.
Sekä tuottajat että kuluttajat kokevat, että heidän mahdollisuutensa vaikuttaa elintarvikeketjun vastuulliseen toimintaan ovat heikommat kuin väliportailla.
Kuluttajien mielestä suurilla elintarviketeollisuusyrityksillä on parhaat vaikutusmahdollisuudet. Tuottajat puolestaan pitävät kauppaa suurimpana vastuullisuusvaikuttajana.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


