Kauppa kilpailuttaa muttei kilpaile
Ruokamarkkinoilla kilpailu kovenee tuonnin ja kaupan omien merkkien takia. Suurin hyötyjä on päivittäistavarakauppa, Kyösti Arovuori Pellervon taloustutkimus PTT:stä sanoi maataloustieteen päivillä keskiviikkona.
S- ja K-ketjut hallitsevat Suomen päivittäistavarakaupasta yli 80 prosenttia. Vaikka ne kilpailevat keskenään, kaikkiaan kaupan kilpailu on vähentynyt. Sen sijaan maatalous ja ruokateollisuus joutuvat kilpailemaan tuonnin kanssa, ja kauppa pystyy kilpailuttamaan niitä tuonnin uhalla.
Lisäksi kauppa kilpailuttaa teollisuutta kaupan merkkien valmistamisessa. Siinä merkkivalmistaja joutuu kilpailemaan sekä itsensä että muiden kotimaisten ja ulkomaisten yritysten kanssa.
Kaupalla on markkinavoimaa, mutta Arovuoren mukaan tutkija ei voi pelkästään sen perusteella sanoa, että kauppa käyttäisi hallitsevaa markkina-asemaa väärin. Tutkimusnäyttöä ei ole. Kaupan hinnanmuodostuksesta ei ylipäänsä ole ulkopuolisilla tietoa.
Jyrki Ali-Yrkkö Etlasta on selvittänyt ruuan ja muidenkin tuotteiden arvon muodostumista. Ketjun eri osien arvonlisäykset vaihtelevat suuresti, eivätkä ne kerro saadun voiton suuruutta, koska kustannukset sisältyvät arvonlisäykseen.
Arovuoren mukaan Suomessa tuottajahinnat seuraavat nykyään kansainvälisiä hintoja. Taso on kuitenkin eri, esimerkiksi viljoilla alempi.
Tuottajahinnat selittävät 16 prosenttia ruuan kuluttajahintojen muutoksista, Heini Toikkanen MTT:n taloustutkimuksesta kertoi. Maidossa, kananmunissa ja jauhelihassa yhteyttä tuottaja- ja kuluttajahinnan välillä ei ole, perunassa ja naudan ulkopaistissa on.
MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila toivoi tutkimusta myös toisin päin: paljonko kuluttajahinnan muutoksista siirtyy tuottajahintaan?
Ari Peltoniemi Kuluttajatutkimuskeskuksesta kertoi toissavuotisesta ruuan hintakorivertailusta. Se osoitti, että useimmin halvin tuote löytyi Prismasta. Kallein vaihtoehto oli useimmin K-supermarketissa ja harvimmin Prismassa ja K-marketissa.
Kaupan oma merkki ei ollut läheskään aina halvin. 31 tuotteesta viidessä kaupan merkki oli kalliimpi kuin brändi jota se matki. Lisäksi kaupan merkit olivat kallistuneet muita enemmän.
Useammankin esityksen jälkeisessä keskustelussa päivien osanottajat pohtivat, millaisia mahdollisuuksia verkkokauppa antaa uusille, kauppaketjujen kanssa kilpaileville toimijoille.
HEIKKI VUORELA
Kauppa kilpailuttaa teollisuutta
kaupan merkkien valmistamisessa.
Siinä merkkivalmistaja joutuu kilpailemaan sekä itsensä että muiden kotimaisten ja ulkomaisten yritysten kanssa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
