
Lapissa tuotetaan kysyttyjä tuotteita – ”Pitäisi puhua lähiruuan sijaan Suomi-ruuasta”
Porotuotteiden kysyntä on suurempaa kuin kotimainen tarjonta. Marjajalosteet kiinnostavat erityisesti aasialaisia matkailijoita.
Jari Kurtti myy Arctic Superfoods -merkillä luonnonmarjoista valmistettuja välipalapatukoita. Kuva: Kari SalonenArktisen maatalouden konferenssissa puhuttiin paikallisuuden, brändäyksen ja yhteistyön merkityksestä arktisen maatalouden elinvoimaisuudelle.
Paikalle oli kutsuttu elintarvikealan yrittäjiä Lapista esittelemään ja myymään tuotteitaan.
Hannu Lahtela on poromies, mutta kasvattaa myös pihvikarjaa. Hän valmistaa ja myy poronlihasta tehtyjä jalosteita. Jari Kurtti teettää ja myy puolestaan luonnonmarjoista valmistettuja välipalapatukoita.
Vaikka miesten yritykset eroavat toisistaan, ovat he silti päätyneet tekemään yhteistyötä keskenään.
”Fokusta on saatava myyntiin ja yritystoimintaa täytyy kehittää jatkuvasti. Tuemme Hannun kanssa toisiamme ja etsimme yhdessä uusia asiakassuhteita”, Kurtti kertoo.
Kurtti myy marjoista tehtyjä välipalapatukoita muun muassa ruokakauppoihin, kahviloihin, lentokentille ja matkailukohteisiin.
”Pitää löytää kiinnostavia tuotteita, hyvä kilpailustrategia ja oikea kohderyhmä, koska vastassa on iso teollisuus. Puhtaus ja luonto kiinnostavat erityisesti Aasiasta tulevia matkailijoita.”
Lahtela puolestaan kertoo, että Suomessa tuotettu poronliha ei riitä kattamaan kaikkea kysyntää. Tämän vuoksi lihaa joudutaan tuomaan Suomeen jonkin verran Venäjältä.
”Poronliha on vientituote, koska se on erityisesti matkailijoiden keskuudessa kysyttyä tavaraa”, Lahtela kertoo.
Hän myy poronlihaa paljon helsinkiläisille ravintoloille. Lahtela huomauttaa, että tuotteita on myös uskallettava jalostaa riittävän pitkälle.
Lahtela totesi, että ulkomailta tuodaan valtavasti kuivalihatuotteita Suomeen, minkä vuoksi hän kehitti rinnalle kotimaisen vaihtoehdon – porosipsit.
”Kaikki menee kaupaksi”, Lahtela kertoo tyytyväisenä. Tuote kiinnosti myös konferenssivieraita.
Lahtelan mukaan suomalainen ruuan brändäyksessä on parantamisen varaa.
”Nyt puhutaan paljon lähiruuasta, mitä en oikein ymmärrä. Pitäisi puhua Suomi-ruuasta. Se on ainutlaatuista ja puhdasta.”
Huolimatta porotuotteiden kovasta kysynnästä, Lahtela on hieman huolissaan porotalouden tulevaisuudesta.
”Nuoret eivät koe tätä alaa riittävän houkuttelevaksi. Poronomistajien keski-ikä nousee kovaa vauhtia.”
Ilmastonmuutokset aiheuttamat säävaihtelut ovat jo nyt tuoneet mukanaan haasteita.
”Poro on arka säänvaihteluille. Viime vuodet ovat olleet tältä osin vaikeita”, Lahtela kertoo.
Lahtela varautuu myös siihen, että poliittisten päätösten seurauksena petopaine kasvaa entisestään.
”Ahmat, sudet, ilvekset ja karhut aiheuttavat jo nyt suuria tappioita porojen kasvattajille.”
”Ne, jotka näitä asioita Helsingissä väheksyvät, eivät tajua todellisuudesta mitään. Petopaine on erityisesti itäisessä Lapissa jo nyt aivan liian kova.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

