Naisviljelijät esiin: Suomalaisen viljelijän tarinasta syntyi voitokas video – ”Maataloudessa ymmärretään, että on tehtävä suuria panostuksia palkinnon eteen”
Videoita on hyödynnetty alalla vielä liian vähän, Henri Uotila sanoo. ”Suomalaisesta maataloudesta ei ole pystytty tuomaan tarinoita ja faktoja riittävän hyvin.”
Henri Uotilaa (oikealla) kiehtovat ihmiset, jotka yhdistävät erilaisia elämäntapoja maatalouteen. Ellen Rydbeckin tarinasta hienon teki Uotilan mielestä juuri kohteen monipuolisuus. ”Hän kansainvälinen ihminen, jonka kotitilalla on pitkä historia.” Kuva: Kuvakaappaus / Agroklub, Aino Uotila, kuvankäsittely: Aatu JaakkolaKuka tahansa sosiaalisen median käyttäjä sen huomaa: videot ovat uusi musta.
Vaikka muuta aivot eivät jaksaisi ottaa vastaan, lyhyt video tulee netissä katsottua kuin huomaamatta.
Orimattilassa sijaitsevalla Uotilan tilalla varttuneelle Henri Uotilalle videon voima on itsestäänselvä.
Hänen kuvaamansa video Suontaan kartanon viljelijä Ellen Rydbeckistä voitti hiljattain eurooppalaisen maataloustoimittajien verkosto ENAJ:n videokilpailun.
Kilpailun teemana olivat naismaanviljelijät. Rydbeck on yksi Suomen noin 15 000:sta naisviljelijästä.
Videolla esitellään Rydbeckin kotitilaa ja hänen ajatuksiaan suomalaisesta maataloudesta.
Miesvaltaisella alalla aihe on hirvittävän tärkeä, Uotila pohtii. ”Tällaisen aiheen kautta pystyy välittämään tarinoita, jotka vaikuttavat pidemmässä juoksussa ajatteluun maataloudesta.”
Maatalousalalla videoita voitaisiin Uotilan mielestä hyödyntää paljon nykyistä enemmän.
”Maatalouden kokonaistarina on hirveän hieno” - Henri Uotila
Viestinnän nykyinen yksipuolisuus näkyy kuilussa kuluttajien ja tavallisten kuluttajien tietämyksen välillä.
”Suomalaisesta maataloudesta ei ole pystytty tuomaan tarinoita ja faktoja riittävän hyvin.”
Kun ala kehittyy ja sukupolvi vaihtuu, somekanavat ja uudet villitykset hivuttautuvat myös vanhemman käyttäjäkunnan piiriin.
Voisiko Neuvo2020-tukeakin kohdentaa niin, että viljelijät voisivat käyttää sitä enemmänkin markkinoinnin suunnitteluun ja omien taitojensa kehittämiseen, Uotila pohtii.
Maatalousaiheiset videot ovat Uotilalle inspiraation aihe ja leipäpuu. Oma video- ja valokuvaustuotantoon keskittynyt yritys HNRI on ollut hänellä viitisen vuotta.
”Maatalouden kokonaistarina on hirveän hieno. Työelämässä kohtaa käsityksiä, että itselle pitää saada heti kaikkea ja paljon. Maataloudessa ymmärretään, että on tehtävä suuria panostuksia palkinnon eteen.”
Samaa mentaliteettia Uotila sanoo soveltaneensa yritystoimintaansa. ”Siitä on ollut hirveästi apua.”
Rydbeckin Uotila löysin Maataloustoimittajat ry:n puheenjohtaja Michael Godtfredsenin vinkin avulla.
Kunnia videon menestyksestä kuuluu tiimille, hän korostaa. Käsikirjoituksesta vastasi Karoliina Räikkönen. Iso ansio on myös itse kohteella, Uotila jatkaa.
Nettisivuilla Uotila esittelee kotitilaansa viljapeltoineen, lihakarjoineen ja koneineen näyttävien videopätkien avulla.
Hänelle videot olivat aluksi harrastus, joka kehittyi varusmiespalveluksessa erityistehtävien kautta ammattimaiseksi tekemiseksi.
Ala kehittyy valtavaa vauhtia, Uotila pohtii. Hän muistaa vielä, kun kotitilalle piti hankkia tietokone. Isä pohti, voiko konetta laittaa kirjanpitoon, koska kyseessä ei ole maatalouteen liittyvä asia.
Nopea muutos on myös haaste: tilan pyörittämisen lisäksi pitäisi repiä aikaa brändin luomiseen verkossa.
Maatalousaiheiden taltiointia hän haluaa tehdä jatkossakin. Markkinointiviestinnän osaamisesta on myös apua esimerkiksi oman tilan suoramyynnin kehittämisessä.
Tuleva sukupolvenvaihdos yhdistettynä omaan yritykseen voi tuoda arjen sommitteluun haasteensa. Siitäkin kuitenkin selvitään, Uotila uskoo.
”Ei kannata etukäteen murehtia. Kyllä asiat järjestyvät, kun on sen aika.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






