Lukijalta: Kaupan omiin merkkeihin puuttuminen haitaksi kotimaiselle ruoalle –lähiruoalle tarvitaan oma merkki
Voisiko esimerkiksi MTK tai joku muu valtakunnallinen toimija kehittää kotimaiselle lähiruoalle oman ”Suomi -private Label” -konseptin, joka tehtäisiin tuottajien ehdoilla mutta jossa hyödynnettäisiin muilta osin omien merkkien konseptia, kysyy kirjoituksessaan Pekka Rusila.Kaupan ketjut kasvattavat omien merkkien eli private label -tuotteiden osuutta, joka on tällä hetkellä valikoimista noin neljännes. Monen tavarantoimittajan tuotannosta se on jo yli puolet.
Omat merkit tarjoavat laadukkaita tuotteita edulliseen hintaa. Ne erottuvat kilpailijoiden tuotteista, lisäävät asiakasuskollisuutta, vahvistavat ketjubrändiä ja markkinaosuutta sekä parantavat tuotteen laatua ja katetta.
Omien merkkien valmistajalle private label -tuo ennustettavuutta, tasaista tavaravirtaa, volyymia ja mahdollisuuden käyttää koko kapasiteettia. Omat merkit pienentävät merkittävästi myös valmistajan markkinointikuluja.
Omien merkkien kautta voidaan myös lisätä vientiä, esimerkiksi Lidlin kautta Saksaan, Puolaan ja Tšekkiin viedään pakasteruokaleipiä.
Monen lähiruokatuottajan tuote on jo päässyt jonkun ketjun valikoimiin sen omalla merkillä, tietysti ketjun ehdoilla.
Suomi ei nouse lisäämällä sääntöjä ja lakeja säätämällä.
Kannattaisi miettiä, voisiko esimerkiksi MTK tai joku muu valtakunnallinen toimija kehittää kotimaiselle lähiruoalle oman ”Suomi -private Label” -konseptin, joka tehtäisiin tuottajien ehdoilla mutta jossa hyödynnettäisiin muilta osin omien merkkien konseptia.
Kun lähiruoan valtakunnallinen volyymi kerätään yhteen, neuvotteluasema kaupan ketjuihin päin vahvistuu, mikä mahdollistaa tuottajalle nykyistä paremman hinnan tuotteistaan. Tämä tekee tuotteen kilpailukykyisemmäksi kaupan hyllyllä.
Se mahdollistaa myös suuremman viennin, jossa voidaan hyödyntää kotimaisen lähiruoan vahvuuksia: suomalaisuutta, puhtautta, makua, yöttömässä yössä kasvatettua, ympäristöystävällisyyttä ja niin edespäin.
Nyt hallitus suunnittelee vaikeuttavansa kotimaisten tuotteiden markkinointia. Ministerit luulevat tällä toimenpiteellä parantavansa tuottajien asemaa. Annetaan ymmärtää, että Suomessa kaupan ketjut ovat kaiken pahan alku.
Eikö voisi joskus lähteä kehittämään positiivisella asenteella? Suomi ei nouse lisäämällä sääntöjä ja lakeja säätämällä. Luokaa mahdollisuuksia laajentaa, kasvaa ja työllistää.
Pekka Rusila
Helsinki
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










