Valion ja St1:n valtava biokaasulaitos suunnitteilla Kiuruvedelle – Yhtiö uskoo hankkeen tuovan voittoja kaikille
Suomen Lantakaasu Oy lupaa noutaa syötteen tiloilta ja palauttaa sen parrannettuna lannoitteena.
Valio käyttää jo biokaasua polttoaineena joissain maitoautoissaan. Kuvassa Jari Vähäaho tankkaa biokaasua maitoautoon Haapavedellä. Kuva: Esko Keski-VähäläValion ja St1:n yhteisyritys Suomen Lantakaasu Oy suunnittelee Suomen suurimman biokaasulaitoksen rakentamista Kiuruvedelle.
”Meillä on useampi tonttivaihtoehto, joita vielä arvioidaan muun muassa ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä, mutta ne kaikki sijaitsevat Kiuruveden kaupungin alueella”, Valion liiketoiminnan kehitysjohtaja Leena Helminen kertoo.
Laitoksen lopullinen toteuttaminen riippuu siitä, saadaanko hankkeelle investointitukea, ja tuottajilta riittävästi sitoumuksia syötteen toimittamisesta.
Syötteellä tarkoitetaan ennen kaikkea lantaa, mutta myös esimerkiksi pilaantunutta rehua.
Vastavuoroisesti viljelijät saisivat mädätysprosessissa syntyvän biolannoitteen. Molempiin suuntiin syntyvästä kuljetuksesta vastaisi Suomen Lantakaasu.
Investointitukea hankkeeseen on haettu TEM:n myöntämistä EU:n elpymisrahaston määrärahoista 30,8 miljoonaa euroa. Jos tuki myönnetään, ja kaikki menee suunnitelmien mukaan, lopullinen investointipäätös tehdään keväällä 2024.
Valmis laitos olisi kesällä 2026.
Yhtiön alustavien laskelmien mukaan tuotanto olisi kannattavaa kaikille.
Maataloudelle pääasiallinen hyöty tulisi lietteen lannoitetehon paranemisesta. Bioreaktorin läpikäynti nostaisi syötteen liukoisen typen pitoisuutta jopa 20–30 prosentilla, jolloin keinolannoitteen osuutta voitaisiin vähentää.
Isoimmat tilat voisivat saada myös logistista hyötyjä siitä, että Suomen Lantakaasu kuljettaa isolla kalustolla lantaa peltoja lähempänä sijaitsevaan etäsäiliöön. Tällöin tilallinen joutuu kuitenkin maksamaan osan ajokustannuksista.
Myös jonkinlaista osallistumiskorvausta hankkeeseen kaavaillaan, mutta sen suuruudesta on vasta karkeita arvioita.
Lopputuotteen, eli nesteytetyn biokaasun yhtiö pystyy laskelmiensa mukaan tuottamaan, ja St1 myös myymään liikennekäyttöön voitolla.
Valio aikoo alkaa käyttää sitä enenevissä määrin myös omien maitoautojensa polttoaineena.
”Yhteisyritys keskittyy tuotantoon, Valio muuttaa omaa kalustoaan nesteytettyä biokaasua käyttäväksi ja St1 keskittyy nesteytetyn biokaasun jakeluverkostoon”, Helminen selventää.
”Toivotaan että muutkin kuin Valio lähtisivät vaihtamaan kalustoaan nesteytetyllä biokaasulla käyväksi. Emme missään nimessä ajattele että tämä on vain Valion juttu.”
Kiuruvedelle suunnittelun laitoksen vuosituotantokapasiteetti olisi 125 Gigawattituntia. Yhtiön lopullinen kokonaistavoite on tuottaa biokaasua yhden terawattitunnin vuositasolla.
Kiuruveden tuotantolaitos olisikin eräänlainen pilottihanke myös muille vastaaville laitoksille.
Yksi kannattavuutta parantava tekijä on Helmisen mukaan satelliittivoimaloiden malli, jossa paineistettua biokaasua kuljetetaan pienemmiltä laitoksilta nesteytettäväksi.
”Nesteyttämisessä suuri mittakaava on osoittautunut kannattavaksi, mutta haasteeksi tulee syötteiden pitkät kuljetusmatkat”, Helminen selittää.
”Lietehän on suurilta osin vettä, jonka kuljettaminen kumipyörillä ei ole kannattavaa taloudellisesti eikä ekologisesti.”
Nyt suunnittelussa mallissa 3–6 satelliittilaitosta tuottaisi noin kymmenen tilan syötteistä paineistettua biokaasua, joka kuljetettaisiin edelleen jalostettavaksi. Näin syötteen ja mädätysjäännöksen kuljetusmatkat jäävät lyhyemmiksi.
”Tällaisella hybridimallilla olisi mahdollista ratkaista laajamittainen biokaasuntuotanto koko maan tasolla”, Helminen uskoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






