Kimmastunut kuluttaja kanteli Arlan lehmälogosta – ”Antaa vaikutelman, että eläimiä kohdellaan inhimillisemmin kuin todellisuudessa”
Ruotsalainen kuluttaja nosti metelin Arlan Foodsin punaisesta lehmälogosta väittäen sen antavan väärän kuvan ruotsalaisten lehmien oloista. Arlan mukaan kyse ei ole realistisesta kuvasta. Mainosasiamiehen neuvosto antoi päätöksensä asiasta kesäkuussa.
Harhaanjohtavaa mainontaa vai tyylitelty logo? Tätä Arla Foodsin lehmän kohtaloa joutui Mainosasiamies Ruotsissa pohtimaan.Pienen punaisen lehmän sarvet joutuivat kuluttajan silmätikuksi Ruotsissa. Suivaantunut henkilö kanteli Mainosasiamiehelle, koska hänen mielestään Arla Foods logollaan väittää todellisuuden vastaisesti, että ruotsalaisilla lehmillä on sarvet.
Kantelijan mukaan ruotsalaisilla lehmillä ei kuitenkaan ole sarvia, joten Arla Foodsin mainonta on harhaanjohtavaa. Yhtiö antaa kuvan, että eläimiä kohdellaan inhimillisemmin kuin todellisuudessa.
Arla Foods toteaa vastineessaan kanteluun olevan selvää, ettei logo ole realistinen kuvaus lehmästä. Punaisella lehmällä ei esimerkiksi ole sorkkia eikä sieraimia. Yhtiön mielestä olisi kohtuutonta, jos logoon piirretyt sarvet olisivat juuri se seikka, joka vaikuttaa kuluttajien valintoihin.
Mainosasiamiehen neuvosto antoi kantelusta päätöksensä kesäkuussa: Arla Foods ei riko punaisella lehmällään sääntöjä.
Kyse on tyylitellystä logosta, joka ei neuvoston mielestä ota kantaa siihen, onko Arlan tilojen ruotsalaisilla lypsylehmillä sarvet tai miten lehmiä kohdellaan.
”Kuluttajilla oletetaan yleensä olevan kohtuullinen kokemus, tiedot ja terve järki, ja heidän odotetaan olevan kohtuullisen tarkkaavaisia ja järkeviä”, neuvoston päätöksessä todetaan.
Logokantelusta uutisoi Ruotsissa ATL.
ATL: Arlas ko frias efter misstanke om vilseledande reklam
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





