Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Märkä syksy koetteli puimureita – kolme vuosikymmentä koneita korjannut vöyriläinen yrittäjä listaa, mihin puimurissa kannattaa nyt kiinnittää huomiota

Pian 30 vuotta huoltokorjaamoyrittäjänä toiminut vöyriläinen Anders Bergman on hieman yllättynyt, kuinka vähillä konevaurioilla syksyn hankalista puintiolosuhteista selvittiin.
Baggas Bil & Traktor Ab:n yrittäjä Anders Bergman on toiminut jo 30 vuotta huoltoyrittäjänä. Yrityksen raskaskonehallissa huolletaan sekä puimurit että traktorit, joista työn alla olivat nyt jälkimmäiset. Puimurit hän suosittelee huoltamaan aiempaa tarkemmin.
Baggas Bil & Traktor Ab:n yrittäjä Anders Bergman on toiminut jo 30 vuotta huoltoyrittäjänä. Yrityksen raskaskonehallissa huolletaan sekä puimurit että traktorit, joista työn alla olivat nyt jälkimmäiset. Puimurit hän suosittelee huoltamaan aiempaa tarkemmin. Kuva: Arto Takalampi
Vöyri

Vöyriläisen Baggas Bil & Traktor Ab:n yrittäjällä Anders Bergmanilla on vankka kokemus maatalouskonehuollosta. Ensi keväänä tulee 30 vuotta oman huoltokorjaamon avaamisesta, ja yritys toimii nykyisin usean merkin, kuten Claasin ja Massey Fergusonin, sopimushuoltona.

”Näiden lisäksi tulevat päämiesten, kuten Hankkijan, Lantmännen Agron ja Turun Konekeskuksen, muutkin merkit. Maatalouskoneiden lisäksi huollamme ja korjaamme oikeastaan kaikkia liikkuvia koneita”, hän listaa.

Kokeneena huoltoyrittäjänä Bergman on hieman yllättänyt, kuinka vähällä puimurit selvisivät hankalasta syksystä. Tyypillisin ongelma märissä olosuhteissa puitaessa oli tyhjennystorvien ja elevaattoreiden tukkeutuminen.

”Useimmiten se johtui siitä, että niissä oli jo vanhaa tavaraa, johon märkä vilja ja herne tarttuivat helposti. Puhdistaminen etukäteen olisi ehkä auttanut, mutta syksy oli niin märkä, että ne olisivat saattaneet tukkeutua uudessa ja puhtaassakin puimurissa”, Bergman pohtii.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Yritys työllistää neljä työntekijää, joista Anders Bergmanin (oik.) kanssa kuvaa ehtivät Lucas Nykvist, Fredrik Nyman ja Rasmus Hill.
Yritys työllistää neljä työntekijää, joista Anders Bergmanin (oik.) kanssa kuvaa ehtivät Lucas Nykvist, Fredrik Nyman ja Rasmus Hill. Kuva: Arto Takalampi

Esimerkiksi yhdessä puimurissa viljaelevaattorin hihnat alkoivat luistaa, ja niiden arveltiin olevan löysällä. Lopulta selvisi, että elevaattorin yläpää oli aivan tukossa. Toisessa puimurissa rajauselevaattorin yläpään tukoksen irrottamiseen tarvittiin vääntörauta.

”Jos märän viljan mukana on maata, tukos on kuin betonia. Märkä hernekin liimautuu tiukasti kiinni”, hän sanoo

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Bergmanin mukaan nyt olisikin tärkeää tarkistaa ja puhdistaa puimureissa sellaiset paikat, joita ei normaalisti käydä läpi. Yksi niistä ovat juuri viljaelevaattorin päät.

”Varsinkin yläpää on ruuvattavan luukun takana ja sinne on vähän hankala päästä. Siksi se jää usein puhdistamatta, mutta nyt se kannattaa tehdä. Rajauselevaattori on helpompi tarkistaa, ja sen moni tekeekin”, hän sanoo.

”Kannattaa katsoa, millaista öljyä tulee alennusvaihteelta ja laatikosta, jos öljyt ovat olleet pitkään vaihtamatta.” Anders Bergman

Märän syksyn jälkeen puimuri kannattaa muutenkin puhdistaa aiempaa tarkemmin sisältä ja ulkoa, sillä roskan mukana rakenteisiin jäänyt kosteus alkaa ruostuttaa paikkoja. Hankalat puintiolosuhteet rasittivat myös moottoria ja voimansiirtoa normaalia enemmän.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Kannattaa katsoa, millaista öljyä tulee alennusvaihteelta ja laatikosta, jos öljyt ovat olleet pitkään vaihtamatta. Öljynvaihtovälejä on syytä noudattaa.”

Samoin kannattaa ehdottomasti tarkistaa silmämääräisesti aiempaa tarkemmin hihnojen kireys ja kunto, ja onko niissä murtumia. Bergman sanoo huomanneensa kauden jälkeen hihnojen löystymistä ja murtumisia, kun ne kuumenivat puidessa.

”Näistä huoltotöistä isännät pystyvät tekemään suurimman osan itse. Tietenkin ammattimiehet tietävät samoja puimureita huoltaessaan ne kriittiset kohteet, jotka kannattaa tarkistaa”, hän korostaa.

Baggas Bil & Traktor Ab palkittiin marraskuun alussa Vöyrin vuoden yrittäjänä. Ensi keväänä yrityksellä tulee 30 vuotta täyteen.
Baggas Bil & Traktor Ab palkittiin marraskuun alussa Vöyrin vuoden yrittäjänä. Ensi keväänä yrityksellä tulee 30 vuotta täyteen. Kuva: Arto Takalampi

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Yritystoiminnan Bergman aloitti kuten moni muukin huoltoyritys: oman maatilan liitännäisenä. Vähitellen toiminta kuitenkin laajeni niin paljon, että viimeiset eläimet saivat lähteä vuonna 1999.

Niiden jäljiltä saneeratuissa tiloissa ovat myymälä- ja autokorjaamotilat ja viereen rakennetussa hallissa raskaan kaluston huoltotilat siltanostureineen.

Iso askel oli, kun Bergman osti vuonna 2005 vöyriläiseltä Konekeskon sopimushuoltajalta ensin huoltotoiminnan ja sitten koko yrityksen. Parhaimmillaan työntekijöitä oli yhdeksän. Nyt heitä on neljä, Bergmanin yrittäjäparin Mariannen ja Andersin lisäksi.

”Tuolloin puimurihuolto laajeni merkittävästi, koska tiloilla oli vielä paljon pieniä puimureita, jotka toivat hyvin huoltotöitä. Kahta korjaamoa pidin 7 vuotta, kunnes se kävi liian hankalaksi ja suljin ostetun yrityksen. Siitä huolimatta varsinkin maatalouspuolen asiakaskunta jäi”, Bergman sanoo tyytyväisenä.

Maatalouskoneiden osuus onkin reilut kaksi kolmasosaa yrityksen liikevaihdosta.

Yrityksellä on oma huoltoauto ja työpäivän aikana tehtävät puimurihuollot Bergman tekee pääosin asiakkaan luona. Asiakaskunta on noin 50 kilometrin säteellä sekä ruotsin- että suomenkielisellä Pohjanmaalla.