Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Eläinkuljetusrikkeisiin haetaan toimivia rangaistuksia uudella tutkintavaliokunnalla – "Kaikilla toimijoilla ei ole osaamista tai halua noudattaa komission sääntöjä"

    "EU:lla on korkeat eläinten hyvinvointistandardit, mutta eläinkuljetuksissa ne eivät päde", EU-parlamentin valiokunnan puheenjohtaja Tilly Metz sanoo.
    Eläinkuljetukset nousivat keväällä keskusteluun, kun komissiolle raportointiin ruuhkista koronaviruspandemian sulkiessa rajat. Arkistokuva.
    Eläinkuljetukset nousivat keväällä keskusteluun, kun komissiolle raportointiin ruuhkista koronaviruspandemian sulkiessa rajat. Arkistokuva. Kuva: Maija Partanen

    Euroopan parlamenttiin perustettiin ensimmäistä kertaa tutkintavaliokunta, joka perehtyy vuoden ajan EU:n eläinkuljetuksiin.

    Valiokunnan puheenjohtaja, luxemburgilainen europarlamentaarikko Tilly Metz haluaa nostaa keskusteluun eläinten hyvinvoinnin, jota laiminlyödään pitkissä kuljetuksissa.

    "Elävien eläinten kuljetuksissa esiintyy merkittävä määrä rikkeitä. Meidän tehtävänämme on huolehtia eläinten hyvinvoinnista aina tilalta teurastamoon asti, mutta valitettavan usein tämä tavoite ei toteudu, vaan eläimet kärsivät."

    Valiokunta aikoo valmistella raportin, jota peilataan komission vuoden 2015 lainsäädäntöön. "Kun meillä on kerätty tarpeeksi tietoa, voimme esittää muutoksia ja täydennystarpeita lainsäädäntöön", Metz kertoo.

    Eläinkuljetukset nousivat keväällä keskusteluun, kun komissiolle raportointiin ruuhkista koronaviruspandemian sulkiessa rajat. Samaan aikaan eläimet jumittuivat rajoille.

    "Yritimme perustaa valiokuntaa jo viime parlamentin aikana, tuloksetta. Nyt kuitenkin yritimme uudelleen ja saimme europarlamentaarikoilta merkittävän tuen. Se kertoo siitä, että eläinten hyvinvointi kiinnostaa."

    Europarlamentaarikko Tilly Metz toivoo EU-maiden välille parempaa koordinaatiota eläinkuljetusten valvonnassa.
    Europarlamentaarikko Tilly Metz toivoo EU-maiden välille parempaa koordinaatiota eläinkuljetusten valvonnassa. Kuva: SOPHIE MARGUE

    Elävien eläinten kuljetusmäärät ovat kasvussa. Vuosina 2009–2015 EU:ssa kuljetettujen eläinten määrä kasvoi 20 prosenttia. Myös vienti kolmansiin maihin on kasvanut.

    Parlamentin arvioiden mukaan jopa 70 prosenttia kuljetuksista ei noudata komission sääntöjä. Kuljetukset ovat herättäneet arvostelua myös muissa instituutioissa: Euroopan tilintarkastustuomioistuimen mukaan EU:n kunnianhimoisten eläinten hyvinvointitavoitteiden ja käytännön toteutuksen välillä on suuri aukko.

    Eläinkuljetukset ovat suuri kokonaisuus, johon osallistuvat useat kansainväliset toimijat. Rajat ylittävä toiminta tekee asiasta vaikean valvoa, Metz sanoo.

    Lainsäädännön heikko toteutus ja valvonnan puute ovat avaintekijöitä, miksi eläimet joutuvat kärsimään stressistä lastauksessa, purkamisessa sekä tien päällä.

    "Mukana ovat tuottajat, kuljetusyrittäjät ja eri jäsenmaiden viranomaiset, ja käytännöt maiden välillä vaihtelevat. Osassa EU-maissa viranomaiskapasiteetti on hyvin vähäistä, eivätkä viranomaiset pysty kontrolloimaan kaikkia kuljetuksia. Lisäksi toimivaa rangaistusmekanismia ei ole olemassa ja käsitykset eläinten tarpeista vaihtelevat."

    "Kaikilla toimijoilla ei ole osaamista tai halua noudattaa sääntöjä. Haluamme vuoden aikana mennä kentälle omin silmin katsomaan, mitkä syyt tässä ovat taustalla. Teemme työtä kaikkien sidosryhmien kanssa. Tarkoitus ei ole etsiä syyllisiä, vaan löytää yhdessä ratkaisuja ja nostaa jäsenmaista esiin hyviä esimerkkejä."

    Yleisimmiksi rikkeiksi Metz mainitsee tilan puutteen, huonon ilmanvaihdon, pitkät kuljetusmatkat ilman taukoja, eläimille sopimattoman kuljetuskaluston, sekä ruuan ja veden puutteen.

    "Teurastamotoiminta on Euroopassa keskittynyttä, jolloin kuljetusmatkat kasvavat. Naudoilla puhumme jopa 24 tunnin kuljetuksista, vaikka kahdeksankin tuntia on liikaa. Jos saisimme rajattua tuntimäärää, se olisi jo ensimmäinen askel parempaan suuntaan."

    Kuva: Jukka Pasonen

    Suurimmat ongelmat esiintyvät EU:n ja kolmansien maiden välisissä kuljetuksissa, Metz kertoo. Niistä suurin osa kohdistuu Turkkiin, Pohjois-Afrikkaan ja Lähi-itään.

    Kun EU:n rajat ylittyvät, samoja standardeja ei voida taata eikä jäsenvaltioiden viranomaisilla tai komissiolla ole järjestelmiä eläimiä kuljettavien ajoneuvojen reitin, kuljetuslämpötilan tai ajoajan valvomiseksi. Siten kokonaiskuva alkupisteestä loppukohteeseen hämärtyy.

    Elävien eläinten kuljetusten taustalla ovat Metzin mukaan taloudelliset tekijät. Eläimiä viedään sinne, missä tuoreelle lihalle on kysyntää.

    "Monet sidosryhmät ovat sanoneet meille, että he voisivat kuljettaa mieluummin lihaa tai ruhoja elävien eläinten sijaan. Mutta moneen EU:n ulkopuoliseen maahan eläimet viedään elävinä, koska esimerkiksi Pohjois-Afrikassa ne teurastetaan paikan päällä halal-menetelmän mukaisesti."

    Metz ei halua lähteä tekemään mustaa listaa toimijoista, jotka eivät noudata komission sääntöjä. Rangaistuksia tulee kuitenkin harkita vakavasti. Niitä voisivat olla kuljetuslupien peruminen tai toimilupien jäädyttäminen.

    "Me kannatamme oikeusvaltiokehityksen sitomista EU-lainsäädäntöön, mutta miksi samaa ei voi soveltaa eläinten hyvinvointiin?"

    Lue myös:

    Eläinkuljetukset sakkaavat Euroopassa, mepit vaativat komissiota puuttumaan – "Uhkaa miljoonien eläinten hyvinvointia"