Talvikelissä nastoilla saa ajaa pääsiäisen jälkeenkin
Talvirenkaita on pakko käyttää joulukuun alusta helmikuun loppuun. Vaikka nastarenkaat on lain mukaan vaihdettava kesärenkaisiin viimeistään pääsiäistä seuraavana maanantaina, määräys ei ole ehdoton. Nastoja saa käyttää pidempään, jos keli sitä vaatii.
Etelä-Suomessa renkaita vaihdettiin vilkkaasti jo viime viikolla. Caj Grönlund asensi kesärenkaita vanteille perjantaina Kirkkonummella. Kuva: Markku Vuorikari"Kesärenkaiden vaihdossa ei kannata kiirehtiä. Nastarenkaita saa käyttää aina, kun sää tai keli sitä edellyttää”, muistuttaa asiantuntija Jussi Pohjonen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.
Pohjosen mukaan oikeaa, koko maata koskevaa ajankohtaa renkaiden vaihdolle ei voi antaa. Lakiinkin kirjattu renkaiden vaihtoaika vaihtelee vuosittain pääsiäisen mukaan.
”Suomi on niin suuri maa, että jossain päin voi olla vielä ihan täydet talvirengaskelit. Siksi yhtä ainoaa oikeaa päivää renkaiden vaihtoon ei pysty sanomaan.”
Urasyvyys helppo mitata
Kesärengaskauteen siirtyminen kiihdyttää rengaskauppaa. Vanhoja kesärenkaita ajetaan syksyllä loppuun ja uusia ostetaan keväällä.
Renkaiden vaihto alkaa asennettavien renkaiden tarkistuksella. Hyvä rengas lisää ajomukavuutta, vähentää polttoaineen kulutusta ja lyhentää jarrutusmatkaa.
Renkaiden kunto selviää jo silmämääräisellä tarkastuksella. Laki vaatii kesärenkaisiin vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta suositus on neljä millimetriä tai enemmän.
Mittatikun puuttuessa riittävän urasyvyyden voi tarkistaa esimerkiksi kahden euron kolikon sileällä reunaosalla.
Renkaan vaihto vaatii huolellisuutta
Pohjonen muistuttaa omatoimisia renkaan vaihtajia työturvallisuudesta. On tärkeää, että ennen renkaiden vaihtoa auton käsijarru ja vaihde kytketään päälle.
On myös suositeltavaa, ettei renkaiden vaihdossa luoteta pelkkään tunkkiin, vaan auton alle laitetaan jokin lujatekoinen esine varmistamaan, ettei auto putoa vaihtajan päälle kesken renkaiden vaihdon.
Auton mukana tullutta tunkkia ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön. Riittävän järeitä tunkkeja saa varaosaliikkeistä kohtuuhinnalla.
Uusien autojen osalta tunkin käytössä pitää olla erityisen tarkka. Joissakin autoissa omatoiminen renkaanvaihto ei onnistu, koska kynnyskotelot eivät kestä nostoa. Ellei auto ole tuttu, renkaanvaihtajan kannattaa perehtyä ohjekirjaan, jossa kerrotaan, miten ja mihin tunkki on mahdollista asettaa.
Varsinainen vaihtotyö alkaa pyöräpulttien löysäyksellä. Työ käy helpommin, kun auto on vielä tukevasti maassa. Silloin pultteja ei tarvitse vääntää voimalla, mikä aiheuttaa vaaratilanteen, etenkin heiveröistä tunkkia käytettäessä.
Pulttien kiristys kannattaa tarkistaa
Uusien renkaiden pultit kiristetään ensimmäisen kerran, kun rengas on ilmassa. Maahan laskun jälkeen pultit kiristetään toiseen kertaan. Varminta on käyttää momenttiavainta, jolla päästään varmimmin oikeaan kireyteen.
Normaalilla rengasavaimella renkaat on varminta kiristää niin tiukkaan kun jaksaa. Etenkin alumiinivanteisien renkaiden pulttien kireys kannattaa tarkistaa vielä muutaman kymmenen tai sadan kilometrin ajon jälkeen.
Renkaiden vaihtoon kuuluu vanhojen renkaiden peseminen. Renkaat voi myös merkitä, mikäli niitä haluaa kierrättää. Turvallisinta on asentaa parhaat renkaat taakse.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

