”Loppuelämäni kirkastui saamani avun ansioista” ‒ Viljelijöistä välittäminen auttaa oikeasti: työkyky parantunut ja psyykkinen oireilu vähentynyt
Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melan kyselyyn vastanneista 85 prosenttia oli tyytyväinen ostopalvelusitoumuksella hankittuun asiantuntija-apuun, kuten terapiaan
Välitä viljelijästä -projekti alkoi vuonna 2017. Vuosien varrella tarpeellisuutensa osoittaaneen toiminnan rahoituksen valtio on turvannut vain vuoden 2024 loppuun. Kuva: MT arkistoVälitä viljelijästä -projektin kautta apua saaneiden maatalousyrittäjien työkyky ja jaksaminen ovat parantuneet ja psyykkinen oireilu selvästi vähentynyt. Tämä selviää projektista vastaavan Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melan kyselystä.
Kysely lähetettiin 784 henkilölle eli heille, jotka olivat saaneet ja käyttäneet ostopalvelusitoumuksen 15.1.2020–5.7.2022. Vastauksia tuli 234, Mela kertoo tiedotteessaan.
Ostopalvelusitoumus
Maatalousyrittäjä voi hakea ostopalvelusitoumusta jaksamisen tukemiseen ja henkisen kuormituksen helpottamiseksi
– työnohjaukseen
– terapiapalveluihin (yksilö-, pari-, perheterapia, psykologin tai psykiatrin palvelut)
– muuhun jaksamista tukevaan asiantuntijapalveluun, esimerkiksi velkaneuvontaan tai vastaavaan apuun pääsemiseksi ja siihen tarvittavan avun hankkimiseksi
Haetaan Välitä viljelijästä -projektityöntekijän kautta.
Suuruudeltaan 500 euron arvoinen.
85 prosenttia vastanneista oli tyytyväinen ostopalvelusitoumuksella hankittuun asiantuntija-apuun, kuten terapiaan. Asiantuntija oli tuonut myönteistä virettä niin omaan jaksamiseen kuin ihmissuhteisiinkin. Tyytyväisyyteen ei juuri vaikuttanut vastaajan ikä, sukupuoli, tuotantosuunta, maakunta, yritysmuoto tai koulutus.
Ennen apua vastaajat antoivat työkyvylleen asteikolla 0–10 arvioksi 4,7. Avun jälkeen lukema oli kohentunut huomattavasti ja oli 7.
Vastaajista 45 prosenttia oli huolissaan viimeksi kuluneen kuukauden aikana tuntemastaan alakulosta, masentuneisuudesta tai toivottomuudesta. Ennen ostopalvelusitoumuksella hankittua asiantuntija-apua näitä oireita koki lähes yhdeksän kymmenestä vastaajasta, Mela tiedottaa.
Välitä viljelijästä -projektityöntekijöiltään saamaa apua peräti 95 prosenttia vastaajista piti hyödyllisenä. 76 prosenttia arvioi, että apu lisäsi myös toiveikkuutta.
Vastauksissa esitettiin, että vastaavanlaisen avun saaminen myös tulevaisuudessa varmistetaan, Mela kertoo kyselyn tuloksista.
"Projektityöntekijä oli oikea ihminen oikeassa paikassa! Loi uskoa, että asiat selkiytyvät ja auttoi todella asioiden suhteen isolla sydämellä. Hän loi uskoa, että kaikki järjestyy ja pikkuhiljaa niin on käynytkin”, kertoo eräs kyselyyn vastanneista.
Toinen vastaaja toteaa projektityöntekijästä näin: "Hän tiesi työkalut siihen, mitä seuraavaksi tehdään. Oli konkreettisia neuvoja päästä eteenpäin. Pelkästään se tieto auttaa jo valtavasti siinä kohtaa, kun omat voimat ovat loppu. Loppuelämäni kirkastui saamani avun ansioista!"
”Jaksamisensa kanssa kamppaileville ihmisille on tärkeää, että on olemassa joku, joka auttaa kokonaisvaltaisesti”, kiteyttää tiedotteessa Melan työkykypalvelut-yksikön päällikkö Pirjo Saari. Pirstaleisessa palvelujärjestelmässämme uupuneen on välillä vaikea navigoida, etsiä apua ja ottaa selvää erilaisista etuuksista.
Melan toimitusjohtaja Päivi Huotari pitää tärkeänä, että Mela voisi jatkossakin tarjota maatalousyrittäjien hyväksi kokemia varhaisen välittämisen palveluita osana työkykyä tukevaa toimintaa.
Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melan Välitä viljelijästä -projektin toiminta käynnistettiin vuonna 2017. Toistaiseksi valtio on turvannut sen rahoituksen vain vuoden 2024 loppuun.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








