
Ruokaa ohi isojen ketjujen ja kauppojen? Uudellemaalle perustetaan paikallisen ruuan kuluttaja- ja tuottajaosuuskunta
Osuuskunnan avulla tarkoitus on tehostaa sekä ruuan keräilyä, jakelua että markkinointia.
Osuuskunnan avulla on tarkoitus tehostaa ruuan keräilyä, jakelua ja markkinointia, kertoo Olli Repo. Hän on ollut mukana pitkään kehittämässä paikallisten elintarvikkeiden myyntikanavia pääkaupunkiseudulla. Arkistokuva. Kuva: Maija PartanenUudellemaalle on perustettu paikallisen ruuan kuluttaja- ja tuottajaosuuskunta.
Uudenmaan ruoka -osuuskunta (andelslaget Nylands mat) pohjautuu useita vuosia toimineeseen Foodhub Uusimaa -palveluun.
Foodhub myy paikallisten tuottajien elintarvikkeita ilman välikäsiä kuluttajille verkkokaupan ja noutopisteen avulla.
Osuuskunnan tavoitteena on kehittää palvelua nykyisestä ja parantaa paikallisten tuottajien pääsyä markkinoille erityisesti pääkaupunkiseudulla.
Tavoitteena on kuitenkin muukin kuin taloudellisen hyödyn tuottaminen. Siksi osuuskunta on hyvä malli, kokouksessa perustellaan.
Ensivaiheen tavoitteena on saada mukaan sata kuluttajaa ja kymmenen tuottajaa.
Paikalla perustamiskokouksessa maanantaina Helsingin keskustakirjasto Oodissa väkeä oli vielä tavoitteeseen nähden melko niukalti, mutta keskustelua aiheesta runsaasti.
"Aikaisemmin on ollut sekä tuottaja- että kuluttajaosuuskuntia. Niillä voi kuitenkin olla eturistiriitoja", pohti kokouksessa Olli Repo, yksi Uudenmaan ruoka -osuuskunnan perustajista.
Osuuskunnan avulla tarkoitus on tehostaa sekä ruuan keräilyä, jakelua että markkinointia.
Loviisassa sijaitsevan Malmgårdin viljamakasiinin tuotteille Foodhub on ollut yksi myyntikanava monista. Kuva: Maija PartanenNoutopisteille on esimerkiksi tarkoitus perustaa omia somekanaviaan.
Mukana kokouksessa tuottajapuolelta oli muun muassa Henrik Creutz Loviisassa sijaitsevilta Malmgårdin viljamakasiineilta.
Kuten monilla muillakin Foodhubiin kuuluvilla tuottajilla, Malmgårdillakin myyntikanavia on useita.
Foodhubin lisäksi myynti tapahtuu muun muassa Rekon, K-kauppojen ja ravintoloiden kautta.
Tämä on yksi hyvä tapa saada tuotteet kaupunkiin, Creutz kuvailee.
Hinnoittelu oli Creutzin mukaan aluksi haastavaa. "Haluan olla rehellinen asiakkaalle, ettei hän maksa liikaa", hän kuvailee. "Nyt olen löytänyt oikean hinnan. Kuluttajan ja asiakkaan pitää ymmärtää, että mietimme asiaa aika paljon."
Palautetta tuotteista hän toivoi nykyistä enemmänkin.
Logistiikassakin on kehitettävää, Creutz pohtii. Ei ole mielekästä, että kaupunkiin ajetaan suoramyyntiä varten useilla autoilla, jos yksikin riittäisi.
Yleisöstä ehdotettiin myös palveluun liittyvän nimistön yksinkertaistamista.
Myös kuluttajapuoli oli kokouksessa edustettuna.
"Olen Uudenmaan Ruoka -foodhubin innokas asiakas", kuvaili Herttoniemen noutopisteen kautta palvelua käyttävä Anne Hyvönen. "Olen ollut hirveän tyytyväinen tarjontaan."
Hänellä on taustaa ruokaosuuskunnista myös Tampereelta ja Jyväskylästä.
Tausta-ajatuksena osuuskuntien suosimiselle on ollut esimerkiksi isojen kaupan keskusliikkeiden boikotointi, Hyvönen aprikoi.
Kun globaali talous on ottanut takapakkia, on hänen mukaansa erityisen tärkeää tuottaa paikallisesti.
Kasvunvaraa myyntikanavalla vielä on.
Kahden ja puolen vuoden aikana Foodhubin kautta on ostettu elintarvikkeita yhteensä noin 500 000 eurolla.
Yhden osuuskunnan osuuden nimellisarvo on 50 euroa.
Kuluttajajäsen on velvollinen osallistumaan yhdellä osuudella, tuottaja- tai yrittäjäjäsen kymmenellä osuudella. Kyseessä on kertamaksu.
Lisätietoja osoitteista www.uudenmaanruoka.fi ja www.ekompi.net.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






