Verkkokauppa lisää luomun myyntiä koko maassa
Verkkokauppa lisää luomutuotteiden myyntiä myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Moni maatila myy tuotteitaan verkossa. Välillä kysyntä ylittää tarjonnan.Luomuliiton toiminnanjohtajan Elisa Niemen mukaan luomutuotteiden myyntiin keskittyneet yritykset ovat omaksuneet verkkokaupan myyntikanavakseen muita kauppoja nopeammin.
”Luomuyritysten on ollut pakko mennä verkkoon, koska asiakaskunta on niin hajallaan eri paikoissa. Jopa monilta luomutuotteita myyviltä maatiloilta löytyy oma verkkokauppa”, Niemi sanoo.
Tietäväinen Foods -luomutukun toimitusjohtajan Pekka Tietäväisen mukaan luomutuotteita voi verkon kautta myydä paikkakunnille, joissa ei ole luomuun erikoistuneita yrityksiä.
Verkkokauppaa on helpottanut se, että Posti on parantanut kylmäkuljetusketjuaan. Niemen mukaan Luomua myyvistä verkkokaupoista saa halutessaan tuorevihanneksetkin.
Ruokapiirit yleistyneet
Kuluttajien järjestämistä ruokapiireistä on tullut yhä tärkeämpi tapa hankkia tuoretta luomuruokaa. Esimerkiksi Tietäväinen Foodsilla 60–70 prosenttia myynnistä tulee ruokapiireiltä. j
”Ruokapiirissä ihmiset ostavat ruokaa kimpassa ja jakavat tavarat itse. Näin he saavat isompia ja halvempia eriä ja voivat jakaa kuljetusmaksut”, Tietäväinen kertoo.
Luomuruuan menekki on kasvanut Suomessa tasaisesti taantumasta huolimatta. Tietäväisen mukaan alkutuottajilla on ajoittain ongelmia pitää tarjontansa kysynnän tasolla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

