Valion oma tulos ei haasteissa hapantunut: Kaupan hyllystä poimittiin viipalejuustoja ja proteiinivanukkaita, myös teollisuustuotteiden menekki vauhdikasta
Koronaviruspandemia kasvatti konsernin oman arvion mukaan sekä vähittäiskaupan myyntiä että hotelli- ja ravintola-alan liiketoimintaa.
Valio Suomen päästöt ovat Valion mukaan pienentyneet kokonaisuudessaan noin 6 prosenttia vuodesta 2019 vuoteen 2021. Kuva: Juha TanhuaValion onnistui kasvattamaan viime vuonna liikevaihtoaan poikkeusajan haasteista huolimatta.
Liikevaihto nousi viime vuonna 6,1 prosenttia, 1 918 miljoonaan euroon. Tuloksesta kertova maitotuotto kasvoi 862 miljoonaan euroon (861 milj. euroa) ja maitokate 43,7 senttiin (41,5 snt/l).
Koronaviruspandemia kasvatti konsernin oman arvion mukaan sekä vähittäiskaupan myyntiä että hotelli- ja ravintola-alan liiketoimintaa.
Tulosta vauhdittivat muun muassa uudet Valion proteiinivanukkaat. Viipalejuustojen markkinaosuus nousi edelleen. Myös Valion korvapuustin makuinen kaurajuoma ampaisi suursuosikiksi.
Teollisuustuotteista voin ja maitojauheen kansainvälinen kysyntä on ollut voimakasta. Ulkomaista liikevaihto kasvoi viime vuonna erityisesti Ruotsissa ja Kiinassa.
Kotimaan liikevaihto kasvoi liki 11 prosenttia. Ulkomaan liikevaihto vuorostaan väheni, mutta vain 0,7 prosenttia.
Tänä vuonna tilanne voi olla toinen, sillä Valio myi hiljattain toimintonsa Venäjällä.
"Olen erityisen ylpeä siitä, että onnistuimme toisena peräkkäisenä koronavuotena kasvattamaan liikevaihtoamme ja vahvistamaan tulostamme ja viemään strategiaamme määrätietoisesti eteenpäin", sanoo tiedotteessa Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme.
Nousua nähtiin myös maidon hinnassa.
Keskimäärin osuuskunnille maksettiin maitolitrasta viime vuonna 42,3 senttiä, mikä on 1,4 senttiä enemmän kuin vuotta aiemmin.
Maitotilallisten tilipussit eivät silti pääse pullistumaan. Kustannuskriisi alkoi iskeä maatalouteen täydellä voimallaan vuoden 2021 lopussa.
Lannoitteiden hintojen kaksinkertaistuminen ja energian ja rehun raju kallistuminen ovat ajaneet maitotilojen taloutta tiukalle. Ukrainan sota monine seurauksineen on pahentanut tilannetta.
Valio toteaa, että se on pystynyt pitämään osuuskunnille maksetun maidon hinnan eurooppalaista keskihintaa korkeampana.
Huhtikuussa 2022 osuuskunnille maksettu maidon perushinta oli noussut 8,5 senttiä edellisvuoteen verrattuna.
Omistajille maksetun maidon tilityshinnan kokonaismäärä jälkitileineen ja osinkoineen kuitenkin laski viime vuonna vuoteen 2020 verrattuna.
Tuottajien kannalta iso muutos oli viime vuonna siirtyminen sopimustuotantomalliin.
Menetelmällä Valio pyrkii sovittamaan tuotantokapasiteettia paremmin kysyntään.
Sopimustuotantoon siirtyminen pienensi maitomäärää vuoden aikana. Hiljattain valiolaisille tiloille jaettiin lisämääriä (MT 9.2.), kun lopettavien tilojen sopimusmääristä syntyi osuuskunnille pelivaraa.
Viime vuonna meijeriyhtiö teki useita muitakin avauksia: Valio osti kesällä 2021 Heinon tukun, joka kulkee nykyisin nimellä Valio Aimo.
Lisäksi Valio teki aiesopimuksen lantabiokaasun tuotannosta St1:n kanssa ja yhtiöitti kasvipohjaisten Valio Oddlygood -tuotteiden liiketoiminnan.
Suomen ensimmäinen lantabiokaasun voimalla toimiva maitoauto lähti liikenteeseen maaliskuussa 2021.
Biokaasunsa se saa Vuorenmaan maitotilalta.
Vuorenmaan 180 lehmää tuottavat maitoa Valion Haapaveden meijeriin, jossa siitä valmistetaan Oltermanni-juustoa.
Tilan yhteydessä sijaitsevalta tankkausasemalta saa biokaasua myös yksityisautoihin (MT 10.3.2021).
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

