Biokaasu olisi saari-Suomen turva – tulevaisuudessa meriliikenne voisi toimia kotimaisella polttoaineella
Jo Suomen nykyisessä kauppalaivastossa on kolme alusta, jotka voisivat saatavuuden parantuessa siirtyä kotimaiseen polttoaineeseen. Hallituksen päätös jakeluvelvoitteesta kuitenkin vie pohjaa maaseutuakin hyödyttävältä kehitykseltä.
Viking Line liikennöi Turun ja Tukholman välillä viikon ajan pelkästään biokaasulla. Biokaasua voitaisiin tehdä nurmien tuottamasta biomassasta. Kuvituskuva. Kuva: Kuvat: Viking Line, Viestimedian arkisto. Käsittely: Timo FilpusTänään torstaina vietettävän Itämeri-päivän kunniaksi ahvenanmaalaisvarustamo Viking Line on kertonut tankkaavansa Turun ja Tukholman väliä liikennöivät aluksensa seuraavan viikon ajaksi nesteytetyllä biokaasulla (LBG) niiden pääasiallisena polttoaineenaan käytetyn nesteytetyn maakaasun (LNG) sijaan. Polttoaineen toimittaa Gasum, jonka mukaan fossiilisen kaasun korvaaminen vastaavalla, elintarvikejätteestä ja maatalouden sivuvirroista valmistetulla biokaasulla vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 90 prosentilla. Merenkulkualaa seuraavan Navigator-verkkolehden mukaan viikon liikennöinti LBG:llä on historiallista koko merenkulkualalle: säännöllistä reittiliikennettä ei ole koskaan aiemmin ajettu yksinomaan biopolttoaineen voimin (Navigatormagazine.fi 15.8.).
Vaikka liikennöintiin käytettävän biokaasun toimittaakin suomalainen Gasum, itse polttoaine on peräisin muualta Euroopasta. Kotimainen tuotanto ei nykyisellään riitä kattamaan isojen matkustaja-autolauttojen kulutusta.
Nurmibiomassojen kaasutus mahdollistaisi nurmituotannon myös alueilla, joilta kotieläintuotanto puuttuu.
MTK:n ja SLC:n viime viikolla julkaisemassa vähähiilisyystiekartassa yksi merkittävä keino maatalouden ilmastovaikutusten vähentämiseen on juuri biokaasun tuotanto. Biokaasua voidaan tuottaa paitsi kotieläinten lannasta myös nurmibiomassasta, joka on tiekartan julkistamistilaisuudessa puhuneen, biokaasutuotannon mahdollisuuksia selvittäneen Esko Rissasen mukaan maatalouden suurin hyödyntämätön potentiaali.
Biokaasulla korvataan fossiilista energiaa, mutta sen tuotannolla on myös monia muita ympäristöhyötyjä: monivuotisten kasvien ansiosta peltojen muokkausta voidaan tuntuvasti vähentää, ja samalla peltojen hiilivarastoa pystytään jonkin verran kasvattamaan. Yksi tärkeimmistä eduista on viljelykiertojen monipuolistuminen. Nurmibiomassojen kaasutus mahdollistaisi nurmituotannon myös alueilla, joilta kotieläintuotanto nykyisellään puuttuu.
Kotimainen biokaasu olisi myös huoltovarmuustekijä. Suomi on ulkomaankaupan näkökulmasta käytännössä saari, mikä entisestään korostui Venäjän hyökättyä Ukrainaan. On valtava riski, että merikuljetukset toimivat nykyisellään sataprosenttisesti tuontienergian varassa. Suomen alusrekisterissä on nykyisin kolme LNG-käyttöistä alusta, Vikingin Turun-laivojen lisäksi Wasa Linen Aurora Botnia Vaasasta Uumajaan. Kotimaisen LBG:n saatavuuden parantuessa ne pystyisivät käyttämään kotimaista polttoainetta.
Valitettavassa nykyinen hallitus on asettanut etusijalle lyhyen aikavälin edut tinkimällä bioenergia-alan edellisellä hallituskaudella kiittelemästä jakeluvelvoitteesta. Uusiutuvan energian laitosinvestoinnit vaativat ennustettavuutta ja näkymiä kasvavista markkinoista, mutta hallitus asetti päätöksillään etusijalle perinteisten fossiilisten polttoaineiden edullisemmat pumppuhinnat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat











