”Mainonta ja todellisuus ovat ristiriidassa”
Kuluttajaliitto ry:n pääsihteeri Juha Beurling varoittaa suomalaisia elintarvikeyrityksiä menettämästä kuluttajien luottamusta todellisuuden vastaisella mainonnalla. Mainonnan toimintatavoista keskusteltiin Helsingissä PI-maitoforumin paneelissa marraskuussa.
”Kuluttajien ainoat kontaktit maidontuotantoon ovat mainokset ja junan ikkunasta näkyvät lehmät. Eläinaktivistien kuvissa on aivan eri maailma kuin mainoksissa. Siinä on ristiriita”, sanoi Beurling.
”Syyttävä sormi osoittaa maitotilaa, kun se ei ole tehnyt oikein – niin kuin mainokset antavat olettaa.”
”Missään mainoksessa ei näytetä todellisuutta, sitä mikä ei ole eduksi tuotteelle. Mainonnan tehtävä on luoda mielikuvia. Erikseen on sosiaalinen media, jossa näkyy todellisuus”, kommentoi johtaja Annikka Hurme Valiolta.
”Markkinointi ei saa olla harhaanjohtavaa”, Beurling muistutti. Hän huomautti maidon markkinoinnin olevan harhaanjohtavuuden rajoilla. Hän kehotti yrityksiä kiinnittämään siihen huomiota, ettei viranomaisen tarvitse puuttua asiaan.
”Suomessa ja Ruotsissa luottamus toisiin ihmisiin on vahva. Siitä kannattaa pitää kiinni.”
HANNA SALONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
