Kaasuautoilua ei juuri tunneta
Bensiini- tai dieselauton muuttaminen myös kaasukäyttöiseksi maksaa noin 2 000–3 000 euroa. Tällä hetkellä Suomen tieliikenteessä on 1 300 kaasuautoa.JOENSUU (MT) Missä tankkaat autosi, kuinka paljon maksaa auton muuttaminen kaasuautoksi ja onko kaasuautoilu turvallista, siinä useimmin esitetyt kysymykset Pro Agria Pohjois-Karjalan hankevastaavalle Anu Laakkoselle kaasuautoilusta.
Laakkonen hankki vuonna 2008 kaasuauton.
”Usein unohdetaan, että kaasuautossani on myös bensiinimoottori, jolla voi ajaa kuin millä tahansa bensiiniautolla.”
Pohjois-Karjalassa ei vielä ole kaasutankkauspistettä, mutta Laakkonen tankkaa kaasua aina kun mahdollista matkustaessaan tankkausasemien lähellä.
Muutostyöt 3 000 euroa
Oragas ja Terragas Finland Oy esittelivät tammikuussa Pohjois-Karjalan ammattiopistolla Joensuussa Uusiutuvia liikenteeseen -tapahtumassa, miten bensiini- tai dieselauto muunnetaan kaasuautoiksi.
Muutostöiden tekeminen kestää 2–3 työpäivää ja sekä diesel- että bensiiniauton muutostyöt maksavat noin 2 000–3 000 euroa autosta riippuen. Vanha polttoainejärjestelmä säilyy ennallaan.
”Bi-fuel-auto kulkee joko bensiinillä tai kaasulla, valinta tehdään nappia painamalla”, selittää Oragasin Ari Salo.
Yritys on tehnyt tähän mennessä muutostyöt noin 500 autoon.
”Muutostöitä on tehty paljon amerikkalaisiin bensa-autoihin, jotka kuluttavat paljon ja joissa on paljon tilaa kaasusäiliöille”, sanoo Salo.
Dual-fuel-auto käyttää aina dieselin ja maa- tai biokaasun sekoitusta, missä dieselin osuus on kolmannes.
Haaste korjaamoille
Vaihtoehtoisten polttoaineiden yleistyminen on haaste ja mahdollisuus autokorjaamoille sekä tietysti alan ammattiopetukselle, pohtii Pohjois-Karjalan ammattiopiston autoalan tutkintovastaava Ari Pikkarainen.
Uusia standardeja erilaisten korjaamotöiden tekemiseen tulee koko ajan.
Pikkaraisen mukaan vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevat autot herättävät kiinnostusta opiskelijoissa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



