Luomussa kiehtoo mielikuva puhtaudesta ja terveellisyydestä
Luomuruokaa säännöllisesti käyttävien joukko on kasvanut. Neljäsosa kuluttajista ostaa luomua vähintään kerran viikossa. Potkua markkinoille haetaan uudesta luomuohjelmasta.
Luomubarometrin mukaan luomuruokaa ostavat kuluttajat arvostavat luomussa eniten lisäaineettomuutta, puhtautta ja torjunta-aineettomuutta. Myös maku, ekologisuus ja terveellisyys ovat yleisiä ostamisen syitä. Kuva: Kari SalonenKuluttajien mielikuva luomuruuasta on kehittynyt myönteiseen suuntaan. Vähän yli puolet kuluttajista pitää sitä terveellisenä ja vastuullisena.
Pro Luomun toiminnanjohtajaa Marja-Riitta Kottilaa ilahduttaa, että luomua pidetään aiempaa enemmän nykyaikaisena tuotantona. Sen sijaan mielikuva pienimuotoisuudesta ei täysin vastaa nykytilannetta. Ala on pieni, mutta luomutilat ovat suurempia kuin maatilat keskimäärin, Kottila muistuttaa.
Lähes puolet suomalaisista käyttää luomua vähintään kerran kuukaudessa, ja yli neljäsosa kuluttajista ostaa sitä vähintään kerran viikossa.
Toisaalta lähes puolet suomalaisista ostaa luomua vain satunnaisesti tai ei ollenkaan, selviää Pro Luomun teettämästä kuluttajabarometristä. Sen tulokset julkistettiin torstaina 1.10. Luomuelintarvikepäivässä Helsingissä.
Barometrin mukaan edullisempi hinta saisi kuluttajat ostamaan luomua nykyistä enemmän. Lisäksi kuluttajia kiinnostaa entistä enemmän luomutuottajien saaman hinnan oikeudenmukaisuus.
Luomun kuluttajabarometriin vastasi yhteensä tuhat 18–67-vuotiasta suomalaista eri puolilta maata. Kyselyn toteutti elokuussa Suomen Gallup Elintarviketieto.
Luomulle uusi kehitysohjelma
Luomuala on saamassa uuden kehitysohjelman, jonka polkaisi elintarvikepäivässä käyntiin Pro Luomun hallituksen puheenjohtaja Ilkka Alarotu.
Ohjelmalla halutaan rohkaista toimijoita vauhdittamaan luomun maltillista kehitystä ja ohjaamaan eri tahojen tekemään töitä samaan suuntaan.
Lisäksi täydennetään hallituksen asettamaa tavoitetta kasvattaa luomuviljelyala ja luomun osuus julkisten palveluiden tarjonnasta viidennekseen vuonna 2020.
Nykyinen luomuohjelma päättyy vuoden lopussa eikä se aivan saavuttanut tavoitettaan kolminkertaistaa luomumarkkina. Kasvu jäi kaksinkertaiseksi, vaikka valikoimaa ja tuotantoa on tullut lisää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

