Loppukasvatuspaikoistapulaa Suomen nautatiloilla
Suomessa naudanlihan tuotanto säilyi vuonna 2013 edellisvuoden määrissä eli 80,3 miljoonassa kilossa. Lehmien teurastus pysyi ennallaan, sonnien hieman väheni ja hiehon kasvoi, käy ilmi Gallup Elintarviketiedon lihamarkkinakatsauksesta.
”Vaikka emolehmien määrä on laskenut, lypsylehmien määrä on jopa hivenen lisääntynyt, mikä näkyy myös lihantuotannossa”, toimitusjohtaja Anne Kallinen Gallup Elintarviketiedosta kertoo.
Hän ennakoi tuotannon kasvavan tänä vuonna 80,9 miljoonaan kiloon. Lisäys tullee teuraspainon noususta hyvän rehusadon ja rehun hinnan laskun myötä. ”Siemennykset ovat onnistuneet nyt jopa aiempaa paremmin.”
Naudanlihantuotantoon erikoistutaan noin 3 300 suomalaistilalla. Emolehmätilojen määrä pysynee 1 500:ssa, mutta loppukasvatukseen erikoistuneiden määrään ennakoidaan jälleen tuntuvaa, kuuden prosentin laskua 1 830 tilaan. Arviolta 15 prosenttia nuoresta naudasta tulee teuraaksi maitotiloilta.
Pula loppukasvatuspaikoista on ruuhkauttanut vasikkavälitystä jo viime syksystä lähtien. Vasikkaruuhka jatkuu, sillä kasvatuspaikkoja ei Kallisen mukaan ole ollut tarpeeksi tarjontaan nähden.
”Vasikoita on syntynyt entiseen tapaan, mutta yhä useampi lypsykarjatila on luopunut teuraskasvatuksesta”, hän toteaa.
”Samaan aikaan kasvatuspaikat erikoistuneilla nautatiloilla ovat vähentyneet. Paikkoja on poistunut luopumisten myötä, eikä tilalle ole tullut riittävästi uutta kapasiteettia investoinneissa jatkuneen hiljaiselon vuoksi. Varsinkin perinteisen välitysvasikan kysyntä on vähentynyt.”
Asiantuntija Ilkka Pohjamo MTK:sta esittää pohdittavaksi, että poikkeustilanteissa välitysruuhkaa voitaisiin helpottaa kokeilemalla vasikanlihan tuotantoa.
”Jos välitys ei vedä, tila voisi kasvattaa vasikkoja laitumella kesän ja myydä ne syksyllä suoraan teuraaksi. Ongelmana on, ettei meillä ole markkinoita vasikanlihalle. Tosin ravintoloissa on herännyt kiinnostusta saada kotimaista vasikkaa ulkomaisen sijaan.”
Gallup Elintarviketieto selvittelee maatilojen kehitysnäkymiä. Kysely lähetetään neljälle tuhannelle tilalle. Kallinen toivoo myös nautatilojen vastaavan aktiivisesti.
”On äärimmäisen tärkeää koko ketjun kannalta, että saataisiin selvyyttä tuottajien aikeista jatkon ja investointien osalta. Muutoin arviot tulevaisuudesta ovat aika tyhjän päällä.”
Kallinen uskoo, että tuotantoketjun läpinäkyvyys lisää kuluttajien arvostusta kotimaista naudanlihaa kohtaan.
”On hyvä, että lihatalot ovat viime aikoina alkaneet mainoskampanjoissaan tuoda enemmän tuotannon alkupäätä esille. Se tuo kuluttajien kaipaamaa avoimuutta ja vahvistaa myös tuottajien uskoa kotimaiseen tuotantoon.” TIINA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
