Lammas- ja vuohitilojen korvamerkkitilaukset eivät ole edenneet kuukauteen ‒ Ruokavirasto toteaa että järjestelmä pitäisi päivittää, mutta sen vuoro nykyisellä työlistalla on vasta vuonna 2026
Ongelmista on tiedotettu valvontaviranomaisia. Mahdollisella eläinvalvontakäynnillä tarkastetaan puutteellisesti merkittyjen eläinten osalta, että korvamerkkitilaukset on tehty asianmukaisesti ja määräajan puitteissa.
Lampaiden ja vuohien korvamerkkitilaukset eivät siirry Ruokaviraston järjestelmästä merkkien toimittajalle niin kuin niiden pitäisi. Arkistokuva. Kuva: Jaana KankaanpääLammas- ja vuohitilojen korvamerkkitilaukset eivät ole onnistuneet normaalisti noin kuukauteen. Syy on se, että tehdyt tilaukset eivät siirry korvamerkkitoimittajalle Ruokaviraston järjestelmässä olevan teknisen vian takia.
Tiloilla on kuitenkin kevään aikana syntynyt runsaasti karitsoja sekä kilejä, ja myös aikusilla eläimillä saattaa olla tarvetta korvausmerkeille irronneiden tilalle. Merkkien viipyminen aiheuttaa merkittäviä hankaluuksia osalle tiloista.
Osa tiloista on tilannut merkit reilusti etuajassa ja ehtinyt saada ne, mutta joillakin tiloilla on jouduttu palaamaan jopa vanhaan tapaan, jossa korvat lovetaan karitsojen ja kilien tunnistamiseksi, kertoo lammas- ja vuohituotannon erityisasiantuntija Milla Allanco-Ollqvist ProAgria Etelä-Pohjanmaasta.
Hän pitää yli kuukauden odotusaikaa merkkitilauksen jälkeen liian pitkänä. Lisäksi ongelmia on ollut siinä, että merkkitoimitukset eivät ole saapuneet tiloille, koska niiden lähetystiedot ovat olleet puutteellisia. Korvamerkkitoimittajia on vain yksi, ruotsalainen OS-ID Stallmästaren Ab. Sieltä lähetetystä paketista tulee tilalle saapumisilmoitus usein paperisena, minkä johdosta paketti on monesti jo lähetetty noutamattomana takaisin Ruotsiin ennen kuin tila on ehtinyt saada edes saapumisilmoitusta.
Jos merkkien toimittajia olisi enemmän, tilanne ei olisi näin haavoittuvainen, toteaa ylitarkastaja Marjaana Spets Ruokavirastosta.
Useampi mahdollinen merkkitoimittajakaan ei silti poistaisi ongelmia, jotka liittyvät nykyisen lammas- ja vuohirekisterin vanhenemiseen. Viime aikojen ongelmat kertovat Ruokaviraston mukaan siitä, että nykyinen järjestelmä on elinkaarensa päässä ja uudistuksia tarvitaan. Järjestelmän ensimmäinen osa on otettu käyttöön vuonna 2007. Lisäksi nykyiset tietoturvaan ja -suojaan liittyvät vaatimukset ja uhat aiheuttavat tarvetta aiempaa nopeammille ja tiheämmin tehtäville teknisille päivityksille, joiden toteuttaminen vanhaa teknologiaa sisältävään järjestelmään ei ole aina yksinkertaista.
Mahdollisuuksia lammasrekisterin uudistamiseen on nykyisen aikataulusuunnitelman mukaan kuitenkin vasta vuonna 2026.
Järjestelmän ongelmista on tiedotettu myös valvontaviranomaisia. Mahdollisella eläinvalvontakäynnillä tarkastetaan puutteellisesti merkittyjen eläinten osalta että korvamerkkitilaukset on tehty asianmukaisesti.
Myös korvamerkkien postituksessa on paljon ongelmia. Tilaukset eivät ole saapuneet tiloille, koska niitä on lähetetty puutteellisilla tiedoilla. Asiaa selvitetään Ruokaviraston mukaan parhaillaan merkkien toimittajan kanssa.
Ruokavirasto ohjeistaa verkkosivuillaan toimijoita siitä, miten tulisi toimia, kun virallisia korvamerkkejä ei ole saatavilla. Ohjeet poikkeustilanteeseen löytyvät tämän linkin takaa.
Siellä todetaan muun muassa, että poikkeustilanteenkin aikana lampaat ja vuohet tulee pystyä yksilöllisesti tunnistamaan. Yksilötunnisteena voidaan käyttää esimerkiksi tilakohtaista korvanumeroa tai muuta vaihtoehtoista tunnusta. Merkitsemiseen taas soveltuu esimerkiksi vuohisnauha, kaulapanta, maatalouskaupasta saatava korvamerkki, eläinten merkitsemiseen tarkoitettua merkkausväri tai korvien loveaminen.
Lampureille aiheutti harmia ja ongelmia myös odotettua pidemmäksi venynyt käyttökatko, joka johtui uuden nautarekisterin käyttöön ottamisesta. Katkon aikana toimijoita ohjeistettiin tekemään ilmoituksensa lammas- ja vuohirekisterin asiakaspalvelun kautta. Viivepäiviä tapahtumiin ei synny, mikäli ilmoitus on tehty asiakaspalveluun määräaikojen puitteissa.
Käyttökatkon aikana tulleet ilmoitukset ja tilaukset on nyt Ruokaviraston mukaan käyty läpi asiakaspalvelussa, ilmoitukset on tallennettu tai tarvittavia täydennyksiä on pyydetty. Osa lammastilojen rekisteriongelmista liittyy myös ProAgrian hallinnoimaan uuteen Nettikatras-ohjelmaan, jonka kautta tehdyt tallennukset eivät ole kaikki siirtyneet lammasrekisteriin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




