Leivästä 35–45 prosenttia vähittäiskaupalle
Vähittäiskaupan osuus on perusleivissä tyypillisesti 35–45 prosenttia lopputuotteen hinnasta, toteaa toimitusjohtaja Timo Valli Porin leivästä.
Leipomoalan muutoksista Tampereen viljaseminaarissa keskiviikkona puhuneen Vallin mukaan kotimaisten leipomoiden katteet ovat liian matalia, noin 5 prosenttia liikevaihdosta. Terve taso olisi vähintään 8 prosenttia.
Kaupan katteen Valli kertoi, kun sitä varta vasten kysyttiin.
Leipomoiden kannattavuus notkahti joulukuussa 2007, kun jauhot kallistuivat yli 50 prosenttia eikä kustannusten nousua pystytty viemään lopputuotteen hintaan. Vallin mukaan muutokset tapahtuvat usein kriisien kautta, niin silloinkin.
Leipomoalaa hallitsee kaksi suurta, Fazer ja Vaasan. Porin leipä kuuluu keskikokoisiin, joita on kolmisenkymmentä.
Eettisyys saattaa olla seuraava ruokatrendi, mitä se sitten ikinä tarkoittaakin, pohtii toimitusjohtaja Harri Jaakkola Leivon leipomosta.
Alle 25-vuotiaat nuoret naiset pitävät eettisyyttä tärkeimpänä valintaperusteena kaupassa. Hetken päästä he ovat nuoria äitejä ja vastaavat perheen ruokaostoista. Jos he kokevat, ettei leipä ole eettistä, alalla on edessä isoja ongelmia.
Jaakkola arvelee, että lähellä tuotettu on lähellä myös eettistä. Se saattaa tarkoittaa sopimusviljelyä, joka painetaan myös pakettiin ”Keijon leipoma Matin viljasta”.
Leipurit yrittävät haistella uusia tuulia, mutta helppoa se ei ole. Eettisyyden ohella terveellisyys saattaa olla seuraava iso asia elintarvikemarkkinoilla. Samoin gluteenittomuus on tapetilla. Jopa 8 prosenttia kertoo ostavansa gluteenittomia tuotteita, vaikka vain 1,8 prosentilla on lääketieteelliset perusteet siihen.
Leivo lähti ensimmäisenä mukaan karppaukseen, joka tuli, oli ja meni, ja hyvä niin, Jaakkola sanoo. Kaupoilta tuli viestiä isosta hävikistä alusta saakka.
Leipurit ovat epäileviä luomun suhteen, vaikka kysyntä kasvaa nopeasti. Luomua on harjoiteltu parikymmentä vuotta, mutta leipävalikoima on sama kuin silloin. Poljetaanko paikallaan? Monenlaista on kokeiltu, mutta menekkiä ei ole ollut.
Markkinatkin ovat haastavat. Vain 18 prosenttia luomua ostavista toteaa, ettei katso hintaa. Suuri enemmistö seuraa hintaa eikä luomuleipä saa olla juuri tavanomaista kalliimpaa. Leipä voi olla hieman pienempi, sen kuluttaja hyväksyy, mutta hinnassa ei saa olla merkittävää eroa.
Luomussa on monenlaisia esteitä, mutta viranomaiset eivät sitä ole. Luomujauho on hiukan vaikeampi leipoa, mutta senkin kanssa pärjätään.
Hiljan leipomo kehitti luomuvadelmapullan, josta odotettiin menestystuotetta. Toisin kävi. Maailmassa ei tehdä luomuraesokeria eikä luomupullaa pysty tekemään.
VEIKKO NIITTYMAA
Karppaus tuli, oli ja meni,
ja hyvä niin.«
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
