Eläinsuojelukampanja laskee päiviä Kimi-ketun kuolemaan
Eläinsuojelujärjestöjen kansainvälinen kampanja arvostelee suomalaista turkistarhausta. Kampanjan keulakuva on suomalainen Kimi-kettu, jonka kuolemaan lasketaan päiviä kampanjan verkkosivuilla.Eläinsuojelujärjestöt eri puolilla maailmaa vetoavat kampanjallaan luksusliikeketju Burberryyn, joka käyttää tuotteissaan suomalaista turkista.
Suomessa kampanjasta vastaa Eläinsuojeluliitto Animalia. Sen mukaan turkiseläimet eivät voi Suomessa hyvin, eikä suomalainen turkistuotanto ole eettistä.
Maissa, joissa eläinsuojelulainsäädäntöä on päivitetty vastaamaan tieteellistä tutkimustietoa, turkistarhaus on joko suoraan kielletty tai on tiukkojen vaatimusten vuoksi loppunut, Animalia sanoo.
Kampanjan keulakuvaksi on valitti suomalainen turkiskettu Kimi, jonka elämää seurataan verkossa. Siellä myös lasketaan päiviä ketun kuolemaan.
Save Kimi –kampanjaa koordinoiva Four Paws –järjestö kertoo keränneensä tähän mennessä yli 150 000 allekirjoitusta ympäri maailmaa, jotta Burberry luopuisi turkisten käytöstä.
Suomi on maailman suurimipia turkistuottajamaita ja suomalainen Saga Furs yksi maailman johtavista turkisyrityksistä. Burberryn lisäksi Saga toimittaa turkiksia monille muille muotitaloille.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


