
”Ällikällä lyönyt” somekampanja pärähti jälleen käyntiin
Suosittu Parasta ruokaa Suomesta -somekampanja on käynnistynyt jälleen. Tällä kertaa vaikuttajat kokoontuivat saman katon alle tavoittaakseen entistä laajemman yleisön – ja jotain suurempaa on vielä luvassa.
Parasta ruokaa Suomesta -somevaikuttajat ovat tällä kertaa kokoontuneet saman katon alle. Kuva: HNRI OYSuuren suosion saavuttanut Parasta ruokaa Suomesta -somekampanja on käynnistynyt taas.
Kyseessä on suomalaisten maatalousvaikuttajien perustama kampanja, jonka tarkoitus on jakaa tietoa kotimaisesta ruoan tuotannosta ja maaseudusta.
”On tärkeää näyttää, mistä kotimainen ruoka tulee ja kuka sitä tekee”, kertoo kampanjan puuhamies, maaseutuyrittäjä ja somevaikuttaja Tuomo Turjansalo.
Mukana ovat melkein kaikki edellisestä kampanjasta tutut kasvot.
Edellinen, pari viikkoa kestänyt kampanja järjestettiin viime kevättalvella. Turjansalo kertoi tuolloin MT:lle, että yhdessä muiden maatalousvaikuttajien kanssa voisimme saada enemmän aikaa.
”Halusin koota porukan kasaan ja miettiä, miten saisimme äänemme paremmin kuuluviin”, hän sanoi.
Ääni totisesti kuului ja näkyi, sillä videot keräsivät viikossa yhteensä miljoonia katselukertoja ja viisinumeroisen määrän seuraajia.
”Kampanja sai sellaisen vastaanoton, että se löi meidät kaikki ällikällä”, Turjansalo toteaa.
Jotain isompaa on tulossa, ei tämä tähän jää.
Toiveena on tavoittaa maatalouskuplan ulkopuolella olevia tavallisia kuluttajia. Turjansalo arvelee, että viesti on lähtenyt oikeaan suuntaan.
”Meillä on suuri työ, halu ja tarve kertoa suomalaisesta ruuantuotannosta kaikille, jotka ruokaa syövät.”
Työ on pitkäjänteistä, ja asiat unohtuvat helposti, jos asiaa ei viestitä tasaisin väliajoin, Turjansalo pohtii.
”Se, että valitsee kaupassa kotimaista ruokaa, on meidän kaikkien etu”, hän muistuttaa.
Sillä kuluttaja voi tukea suomalaista maanviljelijää, mutta samalla se lisää maaseudun elinvoimaisuutta.
”Huoltovarmuutta ja omavaraisuutta ei voi olla nostamatta esiin. Se on hauras järjestelmä, joka horjuu helposti”, Turjansalo sanoo.
Parasta ruokaa Suomesta
Parasta ruokaa Suomesta on suomalaisten maaseutuvaikuttajien perustama kampanja ja Instagram-tili, jolla jaetaan tietoa kotimaisen ruoan tuotannosta sekä elämästä maaseudulla.
Mukana tällä kertaa ovat Tuomo Turjansalo, Anne-Mari Tarkkio (Amski), Timo Juvonen (Metsäman), Aki Samuli, Miika Soini (Muwex), Kaisa Honkaharju, Jarkko Hyttinen (Montelo), Anna Länsisalmi-Keisala (Maalaisjärki), Loviisa Uusi-Rauva (Loviisa & Elli), Jenny Suomela, Hannu Keski-Heiska (Luttisaari), Hannu Parviainen (HP Pajamies), Jouni Toppi (Kiuruveden Metsola), Juho-Pekka Strang, ja Jari Järvelä (Old Iron Fin).
Kaikilla vaikuttajilla on omat seuraajansa. Turjansalo arvelee, että kampanjan vaikuttavuus perustuu joukkovoimaan.
Sen vuoksi tällä kertaa vaikuttajat kokoontuivat saman katon alle.
”Olemme nyt enemmän yhdessä viestimässä kotimaisesta ruoantuotannosta.”
Luvassa on toista viikkoa sisältöä parasta_ruokaa_suomesta -Instagram-tilille sekä Youtubeen vaikuttajien omille kanaville.
Vaikuttajat aikovat vetää yhtä köyttä jatkossakin, sanoo Turjansalo, mutta ei vielä suostu paljastamaan miten.
”Jotain isompaa on tulossa, ei tämä tähän jää”, hän sanoo arvoituksellisesti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

















