Tammelasta ohraa konttiin ja Kiinaan
Konttikauppa saattaa mullistaa viljamarkkinat lähivuosina, kun viljaa voidaan toimittaa edullisesti ympäri maailmaa kaikenkokoisille toimijoille.TAMMELA (MT) Tammelalainen viljanviljelijä Jukka Simelius seuraa hieman epäillen, kun viljasiilosta lastataan ohraa kuuden metrin eli 20 jalan merikonttiin. Alkukankeuksien jälkeen työ sujuu ja ohra sujahtaa kontin sisälle viritettyyn nylon-pussiin. Maanantaina täytettiin kaksi konttia, 43 tonnia mallaskelpoista ohraa.
Parin kuukauden päästä ohrakonttien pitäisi olla Qíngdaon satamassa Pohjois-Kiinassa. Vuosaaresta kontit menevät Hampuriin ja sieltä Suezin kanavan kautta Kiinaan.
Simelius suostui mukaan, kun Polar Oatsin toimitusjohtaja Tomi Virolainen pyysi. Vaivaa on enemmän kuin rekkaa lastattaessa, mutta Virolainen lupasi 15 euron lisähinnan tonnilta.
”Kannattaahan tämäkin kokeilla.”
Virolaisen mukaan kyse on kokeilusta. Kiinaan lähtee viisi konttia, yhteensä noin sata tonnia ohraa. Viljelijä saa tilin alle 30 päivässä.
Suomi ja Kiina sopivat ohran vientiprotokollasta ja viennin avaamisesta maa- ja metsätalousministeri Jari Koskisen (kok) vienninedistämismatkan yhteydessä helmikuussa. Kauran sopimus on tehty jo aiemmin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

