
Tässä viljelijöiden tärpit maatalouskoneiden turvalliseen ohitukseen ‒ puintien viivästyminen sateiden takia näkyy nyt tien päällä
Selvitimmekin, mitä ison ja hitaan maatalouskoneen kuski siellä hytissä ajattelee autoilijoiden toiminnasta. Yksi asia nousi yli kaiken: ohitukset.Ilmajoki
Harri Sukuvaaran iso puimuri ei mahdu kapealla Nikkolantiellä Ilmajoella omalle kaistalleen edes normaalirengastuksella ja pöytä taitettuna. Kuva: Arto TakalampiTuttu tilanne: jono kasvaa ja mataa valtatietä pitkin, ja syy hitauteen löytyy letkan keulilta. Siellä muiden matkantehoa hidastaa työmaalta toiselle siirtyvä ajosilppuri, leikkuupuimuri tai traktori perä- ja lietekärryineen.
Osa puristaa ohittaessaan nyrkkiä kuskille, osa antaa rääkän soida, osa ohittaa nätisti. Suppeassa kyselyssä muutama paljon tien päällä liikkuva viljelijä kertoi, mitä heidän mielestään autoilijoiden pitäisi ottaa huomioon hitaan maatalouskoneen kanssa.
”Täydellä kuormalla olevalla traktorilla ei noin vain väistetäkään pientareelle.” Harri Sukuvaara
Tapa ohittaa nousi yli muiden. Kuljettajat toivovat, että koneet ohitetaan rauhallisesti, mutta riittävän ripeästi, ja ohittamaan lähdetään vain kun se on turvallista.
Kuskeja harmittavat sellaiset takana roikkujat, jotka merkistä huolimatta eivät uskalla mennä ohi. Kovin monta kertaa ei rekanpainoisella yhdistelmällä viitsi turhaan antaa tietä.
Kaikki eivät välttämättä huomaa, että isoimmat traktorit kulkevat kuorma päälläkin kuuttakymppiä. Sellaisen ohittamaan lähteminen voi venähtää pitkäksi.
Hidas maa- tai metsätalouskone saattaa myös kääntyä yllättäen hyvinkin pienestä liittymästä. Vilkku ei välttämättä näy työkoneen tai liian takaa, tai se ei toimi.
Hidas maatalousajoneuvo on yleensä siirtymässä paikasta toiseen eikä liiku pitkiä matkoja valta- tai kantateillä. Sen perään ei kuitenkaan ole syytä jäädä roikkumaan vaan ohittaa se heti kun mahdollista turvallisessa paikassa. Kuvituskuva. Kuva: Arto TakalampiViljelijät suosittelevatkin, että ohittaja varmistaa aina, ettei ohituskohdalla ole ainoatakaan vasemmalla puolella olevaa minkäänlaista pelto- tai metsäliittymää. Moni sanoo vielä varmistavansa peileistä kääntyessään, ettei takaa tule kukaan ohi samalla, kun kääntyvän koneen vauhti hidastuu.
Oikeallekaan kääntyvää maatalouskonetta ei ole syytä ohittaa huolettomasti. Esimerkiksi viisisiipisen auran peräylitys on melkoinen. Se vie tilaa myös toiselta kaistalta ja saattaa ulottua samaan aikaan ohittavaan autoon.
Viljelijöiden tärppejä turvalliseen ohitukseen
Ei jäädä perään roikkumaan. Ohitetaan heti, kun se on turvallista rauhallisesti ja ripeästi.
Monet isommista traktoriyhdistelmistä liikkuvat kuorma päälläkin kuuttakymppiä, mikä kannattaa ottaa huomioon samasta nopeudesta ohittamaan lähdettäessä.
Varmista aina ohittaessa, ettei kohdalla ole vasemmalla puolella olevaa pelto- tai metsäliittymää. Jos on, ajoneuvo voi yllättäen kääntyä sinne eikä vilkku välttämättä näy työkoneen tai lian takaa.
Oikealle kääntyvä maa- tai metsätalouskone vie peräylityksen vuoksi tilaa myös toiselta kaistalta.
Lapualainen Harri Sukuvaara kulkee Ilmajoen ja Lapuan kotieläintilojen väliä tiheään tavallista suuremmilla maatalouskoneilla ja ohitustilanteet harmittavat myös häntä.
Niin monenkirjavia ohituksia hän on vilkkaalla valtatiellä 19 ja kantatiellä 67 nähnyt, että suosittelisi autokoulussa erityisopetusaiheeksi, miten ohitetaan isot ja hitaat yhdistelmät ja vältetään letkan muodostuminen.
”Sen letkan hitaan koneen taakse tekevät aina ne kaksi ensimmäistä perässä tulevaa autoa. Niiden kuljettajat eivät aina uskalla ohittaa, vaikka edessä on suora tie eikä ketään tule vastaan. Näitä on yllättävän paljon.”
”Roikutaan vaan aivan perässä kiinni, etten edes näe peilistä, onko siellä ketään. Kun sinne jäisi pieni väli, heilläkin olisi jonkinlainen mahdollisuus nähdä vastaantulevien kaistalle”, hän sanoo kokemuksestaan.
Harri Sukuvaara toivoo autoilijoilta malttia liikenteessä erityisesti tänä syksynä, kun sateiden viivästyttämät puinnit ja siihen liittyvät maatalousajot ruuhkautuvat aiempaa lyhyemmälle ajalle. Kuva: Arto TakalampiSopivan ohituspaikan tullessa Sukuvaara tekee hieman terävämmän väistöliikkeen takana tulevalle merkiksi, että tie on selvä.
”Mutta kun ei sittenkään lähdetä. Väistöliikkeen kun tekee muutaman kerran turhaan, perässä tuleva pysyköön perässä”, hän sanoo turhautuneena
Sitten kun lähdetään ohittamaan, Sukuvaara toivoo ripeää, mutta turvallista ohitusta. Näin mahdollisimman moni ehtii takaa hitaan koneen ohi. Jos ohittaja matelee vain vähän ohitettavaa nopeammin, muilta menee ohitusmahdollisuus.
”Oma ryhmänsä ovat tuskastujat eli letkan kärjessä ohitusta empivien perässä tulevat. Kun neljäs tai viides auto lähtee sitten ohittamaan koko letkan kahtasataa ajaen, se ehtii juuri omalle kaistalle tai sitten mennään vaaratilanne aiheuttaen kolme rinnan luottaen, että traktori väistää.”
Kapealla Nikkolantiellä Ilmajoella Harri Sukuvaaran ison puimurin peräylitys ulottuu oikealle käännyttäessä pitkälle vastaantulijoiden kaistalle, joten ohittamaan ei sitä kannata lähteä sen kääntyessä. Kuva: Arto TakalampiSukuvaara huomauttaakin, ettei täydellä kuormalla olevalla traktorilla noin vain väistetäkään pientareelle. Traktoriyhdistelmissä painot alkavat olla kuorma päällä rekan mitoissa eli 60 tonnissa.
”Piennar voi olla epätasainen tai pettää, jolloin riski omasta turvallisuudesta kasvaa. Lisäksi tälläkin seudulla pienempiä teitä uusittaessa niiden ajopintaa kavennetaan, jolloin kohtaaminen tai ohittaminen vaikeutuvat entisestään.”
Sukuvaara perääkin malttia ja ymmärrystä syksyisille teille, joilla on muutaman viikon ajan enemmän hitaita maatalouskoneita liikkeellä.
”Ymmärrän tuskastumisen, kun yhdestä traktorista pääsee ohi, niin puimuri on jo edessä. Emme me kuitenkaan huviksemme siellä tien päällä olla vaan töissä ruokaa tuottamassa”, hän korostaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







