Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Tubettaja ja viljelijä Anne-Mari Tarkkio tienaa somella jo enemmän kuin maatilallaan

    Anne-Mari Tarkkion maatalousaiheiset YouTube-videot kiinnostavat laajaa yleisöä alan ulkopuolelta.
    Kuvaaja pääsi Amskin TikTok-videolle.
    Kuvaaja pääsi Amskin TikTok-videolle. Kuva: Jussi Partanen
    Satakunta

    Traktori kurvaa joen yli saareen kylvökone perässään. Kylvö alkaa lennokkaasti, mutta jää kesken, kun vannas irtoaa.

    Nuori nainen nousee hymyillen ja hiukset hulmuten traktorin hytistä tarkastamaan vahingon. Toteaa, että vika yritetään korjata paikan päällä sen jälkeen kun yhdistelmä on uitettu saareen.

    Sopivat työkalut löytyvät traktorista, samoin uusi pultti ja paalinarua. Nainen toteaa virityksensä kestävän ja kylvöt pääsevät taas vauhtiin.

    Kuvaus on maanviljelijän Anne-Mari Tarkkion viimeisimmältä YouTube-videolta. Videolla oli helmikuun lopulla peräti 63 000 katselukertaa.

    Videopalvelun tilastot paljastavat, että Tarkkion videoilla on yhteensä jo yli 8 miljoonaa katselukertaa.

    Jokin yksinkertaisissa mutta näyttävissä nainen ja kone -videoissa viehättää katsojia.

    Tarkkio ottaa meidät vastaan 200-vuotiaassa hirsitalossaan, jota on remontoinut jo hyvät tovin.

    Tuvassa yhdistyy tyylikkäästi vanha ja uusi. Elämää nähneitä vankkoja seinähirsiä tasapainottaa moderni mustanpuhuva, selkeälinjainen keittiö.

    Tupa on tässä mielessä asujansa näköinen, sillä myös Tarkkion elämässä yhdistyy uusi ja vanha. Hän harjoittaa ikivanhaa ammattia, maanviljelyä, mutta on yhdistänyt siihen modernin kulman, sosiaalisen median.

    Maanviljelijäksi Tarkkio ryhtyi vuonna 2018. Silloin tilalla oli vielä lypsylehmiä pienessä parsinavetassa.

    Tarkkiolle oli alusta asti selvää, että lypsylehmiä hän ei aio pitää. Agrologiopintojen erikoistumisharjoittelusta Tarkkio oli jäänyt pankkiin töihin.

    Vuoden verran Tarkkio yhdisti sekä pankin että maatilan työt.

    ”Tykkäsin kontrastista. Pankissa oli siisti sisätyö ja vaikka teki koko päivän töitä, työn jälkeä ei konkreettisesti nähnyt. Kotiin tullessa työ ei ollut siistiä sisätyötä, mutta kädenjälkensä näki heti.”

    Anne-Mari Tarkkio

    Satakuntalainen, 28-vuotias kasvinviljelytilallinen ja tubettaja.

    Koulutukseltaan agrologi (AMK).

    Sosiaalisessa mediassa nimimerkillä Amski.

    YouTubessa tilaajia 26 700, TikTokissa seuraajia 48 000 ja Instagramissa 30 500.

    Lypsylehmistä luopumista vauhditti se, että niiden kanssa jatkaminen olisi vaatinut miljoonaluokan navettainvestointia.

    Lehmät lähtivät vuoden yhteiselon jälkeen.

    Sen jälkeen Tarkkio pääsi keskittymään tilansa nykyiseen pääkasviin eli kuivaheinään, jota hän tuottaa asiakkaiden toiveiden mukaan. Esimerkiksi alpakat tarvitsevat juuri tietyn tyyppistä heinää, Tarkkio tietää.

    Kuivaheinän viljelykin vaati alkuun investointeja. Ennen sukupolvenvaihdosta heinää tehtiin talkootöinä.

    ”Heitin niin sanotusti serkut pihalle tästä”, Tarkkio nauraa. Nyt heinänteko on koneistettu ja vaatii ainoastaan kaksi tekijää, joista molemmat ajavat traktoria.

    ”Hommia tilalla kyllä riittää eli serkut ovat edelleen tervetulleita töihin”, Tarkkio jatkaa pilke silmäkulmassa.

    Anne-Mari Tarkkio kuvaa kaikki videonsa itse. Yksi tärkeimmistä työkaluista on drone, mutta TikTokiin videot tehdään kännykällä.
    Anne-Mari Tarkkio kuvaa kaikki videonsa itse. Yksi tärkeimmistä työkaluista on drone, mutta TikTokiin videot tehdään kännykällä. Kuva: Jussi Partanen

    Tarkkio on tehnyt YouTubeen videoita ihan maanviljelysuransa alkuajoista lähtien, mutta viime kesänä tubettajan ura laittoi uutta vaihdetta silmään.

    Hän sai ensimmäisen ”Tapa itsesi” -kommentin.

    Tarkkio oli ehtinyt kuitenkin kasvattaa itselleen paksua nahkaa somemaailmassa eikä kommentti kummemmin hetkauttanut. Samaan aikaan katsojamäärät olivat lisääntyneet siinä määrin, että Tarkkioon otettiin yhteyttä yhteistyön tiimoilta.

    Se on iso saavutus sosiaalisessa mediassa ja tuo luonnollisesti tuloja tubettajalle.

    Kysymykseen ”kuinka paljon” Tarkkio ei halua vastata mutta valottaa asiaa sen verran, että tienaa somella nyt enemmän kuin maatalousyrityksellään.

    Yhteistyökumppanit maksavat nimenomaan näkyvyydestä.

    Vaikuttajamarkkinointi on suhteellisen uusi markkinointikeino millä tahansa alalla, mutta maatalouspuolella siinä ollaan vasta lapsenkengissä. Tarkkio on siinä mielessä alan uranuurtaja ja luo yhteistyökumppaneineen yhteisiä pelisääntöjä alan mainontaan. Periaate on sama kuin missä tahansa vaikuttajamarkkinoinnissa.

    ”Sovimme yksilöllisesti, mitä halutaan, että näkyy. Tuote voi olla vaikkapa puimuri, työkone tai työvaate”, Tarkkio selittää.

    Hän laittaa videollaan ne todelliseen käyttöön. Tarkkio saa aidosti kertoa, mitä mieltä on tuotteesta.

    Talven töihin Anne-Mari Tarkkion tilalla kuuluu muun muassa heinävaraston järjestely ja heinän myynti.
    Talven töihin Anne-Mari Tarkkion tilalla kuuluu muun muassa heinävaraston järjestely ja heinän myynti. Kuva: Jussi Partanen

    Mihin tahansa yhteistyöhön hän ei lähde.

    ”Yhteistyön pitää olla sellaista, että haluan aidosti tehdä sen, ei rahan takia.” Muutamalle taholle hän on joutunut sanomaan ei.

    ”Yleensä jo ensimmäisestä sähköpostista herää idea, millaista videota lähden tekemään. Jos lyö aivan tyhjää ja joutuisi väkisin vääntämään, niin kyllä se näkyisi myös seuraajille”, Tarkkio pohtii.

    Anne-Mari Tarkkio kuvaa kaikki videonsa itse. Yksi tärkeimmistä työkaluista on drone.
    Anne-Mari Tarkkio kuvaa kaikki videonsa itse. Yksi tärkeimmistä työkaluista on drone. Kuva: Jussi Partanen

    Siinä piilee yksi syy, miksi juuri Tarkkion videot ovat erottuneet sosiaalisen median massasta niin, että seuraajia on paljon maatalousalan ulkopuoleltakin.

    Aitous. Tarkkio tekee laajasta seuraajajoukostaan huolimatta videoita pääasiassa itselleen.

    ”Se on vaan mukavaa, että joku muukin haluaa katsoa videoitani.” Hänelle videoiden tekeminen on taidetta. Vaikka sosiaalinen media on lipsahtanut hieman puolivahingossa työksi, se on edelleen mielekästä.

    Yhteistöitä Tarkkio tekisi mielellään enemmänkin. Siinä missä nyt monilla tiloilla mietitään tulevan kesän viljelysuunnitelmia, Tarkkio lyö lukkoon ensi kesän yhteistyökuvioita.

    Anne-Mari palkittiin viime syksynä Saksassa Eurotier-messuilla vuoden tulokkaana influensserina hopeisella mitalilla.
    Anne-Mari palkittiin viime syksynä Saksassa Eurotier-messuilla vuoden tulokkaana influensserina hopeisella mitalilla. Kuva: Jussi Partanen

    Tarkkio särkee omalta osaltaan lasikattoja viljelemällä tilaansa naisena yksin. Sometyöt pyörivät osakeyhtiön nimissä. Lisätuloja tuo myös osakeyhtiön kautta myytävä asiantuntijapalvelu Wikli Groupille.

    Kahden yrityksen nainen kokee silti lähes päivittäin vähättelyä. Kaikkea ei edes itse aina huomaa.

    ”Pari miespuolista viljelijäystävääni todisti, kuinka tilalleni sattunut työkalumyyjä piti minulle aivan erilaisen myyntipuheen kuin heille. He siirtyivät sivummalle, kun eivät kestäneet kuunnella sitä.”

    Eräs toinen kulkukauppias tuli ovelle kyselemään isäntää. Tarkkion kerrottua, että tässä on tilan isäntä, myyjä jäi suu auki ihmettelemään. Myyntipuheen sijaan mies sai kakistettua ulos kommentin Tarkkion vartalosta.

    ”Heitin tyypin ulos siltä seisomalta.”

    Tarkkio on päässyt kokemaan julkisuuden monet puolet. Treffipyyntöjä ja alatyylistä kommentointia tulee usein. Omaa turvallisuutta on joutunut miettimään.

    ”Siinä vaiheessa, kun liikenne kylätiellä alkoi vilkastua, laitoin tietoni salaisiksi.”

    Kaupassa ei aina välttämättä tulla puhumaan, mutta TikTokiin tulee jälkeenpäin kommentteja, että olitko siellä kaupassa, Tarkkio kertoo.

    Pääasiassa huomio on positiivista.

    ”Erityisesti muilta naisilta tällä miesvaltaisella maatalousalalla tulee kiittäviä ja tsemppaavia kommentteja.”

    Arki kotona ei muutu, vaikka seuraajamäärät kasvavat.

    Koneet hajoavat, oli julkkis tai ei.