Uutiset kaupan tyhjistä lihahyllyistä saattoivat aiheuttaa hamstrausaallon, arvioi Elintarviketeollisuusliitto
Erikoistarjousten perässä juostaan nyt vimmatusti kaupasta kauppaan.
Puhe jauhelihapulasta on osaksi myös liioittelua, Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail arvioi. Kuva: Jarkko SirkiäSinnikkään jauhelihapulan taustalla saattaa vaikuttaa hamstraus, arvioi Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail.
Lisäksi hän huomauttaa, että naudanlihan hinta on alkuvuonna ollut nousussa.
”Tilaston puuttuessa ei voi varmuudella sanoa, onko hamstraus ilmiö. Puhe jauhelihapulasta on osaksi myös liioittelua”, Ismail arvioi Elintarviketeollisuusliiton (ETL) mediatilaisuudessa.
Naudan jauheliha on edelleen monille kaupoille merkittävä sisäänvetotuote, jolla houkutellaan asiakkaita omaan myymälään.
”Hintataso ei ole se houkuttelevuus. Ei ole väliä sillä, kuinka korkea hinta on, kunhan se on alempi kuin kilpailijan.”
Naudanlihan huoltovarmuudesta Ismail ei ole huolissaan, vaikka Luken tilastojen mukaan se on Suomessa 80 prosentin luokkaa, eli negatiivinen.
Kuluttajat ovat vähentäneet ketju-uskollisuutta, ja päivittäisten tarjousten perässä juostaan ”kaupasta kauppaan”.
Vaikka kevään myötä kuluttajien luottamus on hitaasti vahvistumassa, jatkuu kulutus edelleen varovaisena.
Vähittäiskauppaketjut kilpailevat nyt säästäväisten kuluttajien euroista tuntuvilla hinnan alennuksilla.
”Kuluttajat ovat oppineet säästämään ruokaostoksilla ja kauppojen kova hintakilpailu ylläpitää osaltaan tätä ostokäyttäytymistä”, Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail arvioi.
Ismailin mukaan kuluttajat ovat vähentäneet ketju-uskollisuutta, ja päivittäisten tarjousten perässä juostaan ”kaupasta kauppaan”.
Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) suhdannetiedustelun mukaan kysynnän puute on edelleen alan suurin kasvun este.
”Kuluttajien ostovoiman vahvistuminen toisi kaivattuja lisäeuroja myös ruokaketjuun, ellei sosiaaliturvamaksujen ja kunnallisverojen nousu syö valtion tuloveroalennuksen vaikutusta.”
Jo viime vuonna alkanut kaakaon ja kahvin hintojen nousu on jatkunut alkuvuoden ja hinnat ovat nyt historiallisen korkealla.
Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä suklaan hinta on noussut 25 prosenttia ja kahvin hinta 33 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
”Kysynnän ja tarjonnan laki toimii kahvin ja suklaan kohdalla. Tilastoissa näkyy, että korkeat hinnat ovat laskeneet maltillisesti niiden kulutusta.”
- Osaston luetuimmat



