Pehmopaperit ja kuluttajapakkauskartongit pitävät yllä sellun kysyntää – painopapereihin sellun tarve vähenee entistä jyrkemmin - Metsä - Maaseudun Tulevaisuus
Metsä

Pehmopaperit ja kuluttajapakkauskartongit pitävät yllä sellun kysyntää – painopapereihin sellun tarve vähenee entistä jyrkemmin

”Sellun kysynnän ja tarjonnan tasapaino on tällä hetkellä kohtuullinen”, Metsä Fibren myyntijohtaja Ari Harmaala arvioi.
Juha Sinisalo
Markkinasellun tarjontaa ovat hillinneet lakko suomalaisilla tehtailla, tulvat Indonesiassa ja Chilessä sekä raaka-ainepula Brittiläisessä Kolumbiassa Kanadassa. Arkistokuva on Metsä Fibren tehtaalta Raumalta.

Sellusta valmistettavista tuotteista pehmopaperien ja kuluttajapakkauskartonkien kysyntä on säilynyt vahvana koronakriisin aikana.

Sen sijaan sellun tarve painopapereihin on vähenemässä entistä jyrkemmin. Synkimmät arviot painopaperien kulutuksen laskusta ovat olleet jopa yli 20 prosenttia.

Kaikkiaan markkinasellun kysynnän arvioidaan supistuvan viime vuodesta. Määrä riippuu paljolti siitä, kuinka monta painopaperikonetta pysähtyy.

Metsä Groupiin kuuluvan selluyhtiön Metsä Fibren myynti- ja asiakkuusjohtajan Ari Harmaalan mukaan alkuvuonna sellukauppa on käynyt hieman alle odotusten, mutta hintoihin on saatu korotuksia sekä Euroopassa että Aasiassa.

Metsä Group on maailman suurin markkinahavusellun valmistaja. Markkinasellu on sellua, jota metsäyhtiöt eivät käytä itse, vaan myyvät muille jalostajille.

Pehmopapereista wc- ja talouspaperien myynti kotitalouksille oli alkuvuonna vilkasta, kun niitä hamstrattiin varastoon.

Vastaavien tuotteiden tarve hotelleissa, ravintoloissa ja julkisissa tiloissa väheni tilojen sulkeuduttua koronakriisin vuoksi.

Pehmopaperien merkitys sellukauppaan on suuri, sillä markkinasellusta niiden valmistukseen käytetään noin 40 prosenttia. Painopapereihin markkinasellusta on mennyt noin neljännes.

Poikkeusoloissa ihmiset tilaavat ruokaa ja juomia monenlaisissa pakkauksissa aiempaa enemmän, mikä on näkynyt kartonkien myynnissä elintarvikepakkauksiin.

Luksustuotteisiin kuten hajuvesipakkauksiin kartonkia on mennyt vähemmän kuin aiemmin.

Erikoistuotteisiin sellun kysyntä vaihtelee.

Hygieniatuotteita tarvitaan enemmän, mutta esimerkiksi niin sanottua lämpöherkkää paperia ei kulu entiseen malliin ravintoloiden ja hotellien kassakuitteihin tai lentoasemilla tulostettaviin matkustajien tarkistuskortteihin.

Sellun hinta oli tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä noin 30 prosenttia alempi kuin vuotta aiemmin.

Tarjontaa ovat hillinneet lakko suomalaisilla tehtailla, tulvat Indonesiassa ja Chilessä sekä raaka-ainepula Brittiläisessä Kolumbiassa Kanadassa.

”Sellun kysynnän ja tarjonnan tasapaino on tällä hetkellä kohtuullinen”, Harmaala arvioi.

Tämän vuoden lopulla tarjontaa vähentävät kunnossa­pitoseisokit, joita yhtiöt siirsivät alkuvuodesta loppuvuoteen.

Jukka Pasonen
Sellun hinta oli tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä noin 30 prosenttia alempi kuin vuotta aiemmin. Tänä vuonna hintoihin on saatu hieman korotuksia.
Lue lisää

Kemianteollisuus liputtaa ilolla hallituksen lupaamaa 150 miljoonan euron tukea Kemin biotuotetehtaan väyläinvestointeihin

Metsä Groupin Kemiin suunnitteleman biotuotetehtaan ympäristölupahakemus nähtäville – aluehallintoviraston tavoitteena on tehdä päätös ensi syksynä

Metsä Group hakee kesäkorjuukelpoisia harvennusleimikoita

UPM vankisti etumatkaansa kilpailijoihin – koronakriisin vaikutukset vaihtelevat tuoteryhmittäin yhtiöillä