104-tonninen puurekka kiitää nyt Lapissa
Tonnipainoltaan Euroopan suurin rekka aloitti sunnuntaina Metsähallituksen puukuljetukset Inarin ja Rovaniemen välisellä reitillä.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myönsi maaliskuussa Ketosen Kuljetukselle kokeiluluvan 104-tonniselle jättirekalle Inarin ja Kemin välille. Lupa on voimassa vuoden 2019 loppuun.
Yhdistelmän rakentamisessa meni aikaa, joten 104-tonninen pääsi vasta nyt aloittamaan liikennöinnin.
Sen kyytiin mahtuu sata kuutiometriä puuta. Määrä on kaksinkertainen verrattuna vanhanmallisiin 60-tonnisiin rekkoihin.
Metsähallitus on vuodesta 2007 asti pyrkinyt edistämään puurekkojen hyötykuorman kasvattamista.
Yrittäjät hakevat poikkeusluvat Trafilta kuitenkin itsenäisesti.
Kun rekan koko kasvaa, edestakaiset matkat vähenevät.
”Silloin säästetään polttoaine- ja työvoimakustannuksissa. Teiden ja ympäristön rasitus vähenevät”, Metsähallituksen kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen Rovaniemeltä sanoi, kun kokeilulupa myönnettiin (MT 25.3.).
104-tonninen rekka kuljettaa puuta vain runkoreiteillä. Metsästä puut tuodaan pienemmillä yhdistelmillä.
Jätin kaltaiset yhdistelmät hoitavat tulevaisuudessa pitkien matkojen kuljetukset erityisesti siellä, missä junakuljetus ei ole mahdollista, Ari Siekkinen visioi.
Paripyörät ja akseleiden määrän lisääntyminen takaavat Siekkisen mukaan, etteivät tiet rasitu tavallista enempää.
Suvi Niemi
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
