Missä kaasuautot – osa kaksi?
Savolaiset vaativat itsenäisyyttä ennen pitkää.Raimo Haapamäki penäsi syystä hallitukselta tehokkaampia toimia kaasuautojen lisäämiseksi liikenteessä (MT 27.9.).
Liikennebiokaasun tuotannon edistäminen olisi mahdollista verotusta muuttamalla. Käyttövoimaveron poistaminen tai alentaminen auttaisi biokaasun tuotannon laajentamista.
Autoverossa ja ajoneuvoverossa tulisi hiilidioksidipäästöihin perustuvassa verotuksessa huomioida koko elinkaaripäästöjen taso. Tuotantotavasta riippuen biokaasu on joko lähes ilmastoneutraalia tai jopa vähentää ilmastokaasujen määrää.
Biokaasun käyttö liikenteessä on elinkaaritarkastelun mukaan ilmastoystävällisempää kuin esimerkiksi sähköautojen lisääminen.
Liikennebiokaasun tuotannon lisääminen edellyttää kysynnän lisäämistä eli kaasuautojen lisäämistä ja päinvastoin autokanta lisääntyy, kun uusiutuvien liikennepolttoaineiden tuotantolaitosten yhteydessä olevien tankkauspisteiden määrä kasvaa.
Jotta tämä siirtymä biokaasun tuotannon ja käytön lisäämiseen mahdollistuisi, on johdonmukaisesti ja nopeassa tahdissa kasvatettava tukea maatilojen investoinneille biokaasun tuotantolaitoksiin.
Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä esittää talousarvioaloitteissaan molempien asioiden tukemista. Haapamäen sanoin: enemmän tekoja ja vähemmän vatulointia.
Sari Essayah
kansanedustaja
puheenjohtaja (kd.)
Lapinlahti
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

