Laitteiden elinkaarta voi verrata pikamuotiin
Elektroniikkateollisuus muistuttaa nykyisin pikamuotiteollisuutta. Päivitykset sanelevat laitteiden nopean vaihtotahdin eikä tuotteita tehdä kestämään pitkäaikaista käyttöä.
Laitteet kuluvat nopeasti ja muuttuvat nopeasti käyttökelvottomiksi, aivan kuin pikamuotivaatteet. Kuva: Maria MiklasKun muutama viikko sitten hajosivat peräkkäsinä päivinä pesukone, riistakamera ja puhelin, teki mieli huutaa – ja kovaa. Kaikilla yhteistyön irtisanoneilla laitteilla ikää oli vain hiukan yli tai alle kaksi vuotta. Mikä harmittavinta, laitteiden korjaus osoittautui vaikeaksi tai kalliiksi.
Harvaa puhelinta tai kodinkonetta on lähtökohtaisesti edes suunniteltu palvelemaan käyttäjäänsä useiden vuosien ajan. Elektroniikkateollisuus muistuttaa nykyisin paljon pikamuotiteollisuutta, joka perustuu valmista, ota ja hävitä -malliin. Markkinat jopa tähtäävät tarkoituksellisesti lyhyeen laitteen elämänkaareen.
Niinpä nykyisin voi vain muistella haikeana aikoja, jolloin esimerkiksi pesukone tai mikroaaltouuni kesti käytössä vuosikymmeniä. Perheen ensimmäinen, 1980-luvulla hankittu, mikroaaltouuni on edelleen toimivana mökkikäytössä.
Kuluttajana pystyn ainakin jollakin tasolla valikoimaan vaatteideni tekijän ja materiaalit. Vaatteiden käyttöikää voi yrittää pidentää ostamalla laadukkaita materiaaleja ja huoltamalla vaatteita hyvin.
Sen sijaan kodinkonetta tai älypuhelinta ostaessa ei juurikaan saa tietoa valmistusketjusta. Lisäksi vaikka puhelinta pitäisi kuin kukkaa kämmenellä, saattaa sen ohjelmisto olla vanhentunut niin, että siihen ei saa enää tietoturvapäivityksiä tai sovellukset eivät toimi.
Tiettävästi yksi puhelinvalmistaja tarjoaa käyttöjärjestelmäpäivitykset tällä hetkellä parhaimmillaan neljän vuoden ajaksi ja tietoturvapäivitykset viiden vuoden ajaksi. Silti noin puolet suomalaisista vaihtaa puhelimensa noin kahden vuoden välein tai tiheämmin.
Laitteiden elinkaaren pidentämisellä olisi kuluttajan lompakon lisäksi iso vaikutus myös ympäristölle, sillä elektroniikan tuotannossa puhutaan isoista päästöistä.
Euroopan unionin neuvosto ja parlamentti pääsivät syyskuussa alustavaan sopuun kuluttajien vaikutusmahdollisuuksien lisäämisestä.
Tavoitteena on torjua sopimattomia kaupallisia menettelyjä, joita ovat esimerkiksi harhaanjohtava viherpesu tai väärät väittämät tuotteista, jotka kestävät odotettua vähemmän. Nähtäväksi jää, miten tämä käytännössä parantaa tilannetta.
Kestävän tuotepolitiikan tavoitteena on, että kaikki EU-markkinoille tulevat tuotteet ovat vuoteen 2030 mennessä kestäviä ja pitkäikäisiä, korjattavia ja huollettavia sekä päivitettäviä ja muunneltavia.
Juuri tällä hetkellä ajatus lämmittää kyllä myrtynyttä mieltä vaikka kuulostaakin ehkä juuri nyt hiukan utopistiselta.
Kirjoittaja on MT:n erätoimittaja.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





