Franchising- yrittäjyyttä myös maaseudulle
Tulevaisuudentutkija Tuomas Kuhmonen peräänkuuluttaa yritystoimintaa elävöittämään suomalaista maaseutua (Kuka ryhtyisi hommiin? MT 11.1.). Kuhmonen syyttää erityisesti viranomaisia, ay-liikettä ja suuryrityksiä maaseudun syrjimisestä ja analysoi aivan oikein, että toiveet on syytä kohdistaa pienyrityksiin. Esimerkiksi hän nostaa tuottajien itse organisoimat suoramyyntikanavat.
Kuhmonen olisi voinut nostaa esiin myös franchising-yrittäjyyden.
Muun kansantalouden kitkutellessa suomalainen franchising-yrittäjyys toimii nimittäin vahvana kasvun moottorina, jota toivoisi hyödynnettävän myös elävöitettäessä maaseudun liiketoimintaa.
Suomen Franchising-Yhdistyksen viime syksynä teettämän selvityksen mukaan Suomessa toimivat franchising-ketjut laskevat tarvitsevansa tämän vuoden loppuun mennessä 600 uutta yrittäjää ja jopa 5 000 työntekijää.
Työtä ja yrittäjyyttä on tarjolla monista eri koulutus- ja osaamistaustoista tuleville ihmisille monenlaisilla aloilla hoiva-alasta kiinteistöalaan ja ravintolatoiminnasta kauppaan.
Toistaiseksi franchising-mallia ei ole Suomessa juuri hyödynnetty suoraan maatalouteen liittyvässä liiketoiminnassa, mutta ei sillekään ole mitään erityistä estettä.
Erityisen tärkeää franchisingissa on se, että ketjun yrittäjälle tarjoaman liikeidean ja muun tuen tarkoituksena on madaltaa yrittäjyyden kynnystä. Kaikkeen yrittämiseen liittyy aina riski, mutta franchising-yrittäjät selviävät yrittäjyyden vaikeasta alusta tutkitusti paljon yksinyrittäjiä paremmin.
Samalla franchising tarjoaa tehokkaan kasvumallin yritykselle, joka on kehittänyt hyvän liikeidean vaikkapa maatalouteen liittyen. Franchising-ala työllistää yhteensä jopa 100 000 suomalaista ja pian toivottavasti vielä enemmän.
Olisi koko suomalaisen yhteiskunnan etu, että franchising-yrittäjyys nähtäisiin vakavasti otettavana työllistymisen, yrittäjyyden ja taloudellisen toimeliaisuuden muotona – myös maaseudulla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
