Näiltä kolmelta yritykseltä kannattaa ottaa mallia, jos Suomeen halutaan lisää voittajia
Elämme Suomessa pimeitä, joidenkin mielestä synkkiä aikoja. Ilmapiiri pitäisi kuitenkin saada muutettua, kirjoittaa Seppo Kääriäinen kolumnissaan.
Kansalaisten mielestä Fazerilla, Supercellilla ja Ponssella on paras maine suomalaisyrityksistä. Kuva: Jaana KankaanpääSupercell, Ponsse ja Fazer sijoittuivat kärkisijoille muutama aika sitten julkistetussa Luottamus ja maine 2025 -tutkimuksessa. Se kartoitti Pohjoismaissa toimivien yritysten mainetta kansalaisten mielissä. Häntäpään kolmikon muodostivat Shein, Temu ja Caruna.
Vuonna 2010 perustettu Supercell on Ilkka Paanasen ja Mikko Kodisjoen luotsaama pelialan yritys. Perustajat ovat usein kovimpien tulojen ja veronmaksajien keulilla.
Merkillepantavaa on yrityksen johdon suhtautuminen veroihin: kun rahaa tulee, siitä maksetaan verot niin kuin kuuluu. Yhteiskunta on antanut hyvät lähtökohdat yrittämiselle ja menestykselle. Silloin kuuluu siitä maksaa kohtuudella takaisin. Asenteessa on hiukan samaa kuin Woltin perustajalla Miki Kuusella.
Einari Vidgrénin vuonna 1970 perustama Ponsse (Vieremä) tekee ”mualiman parraeta mehtäkonneita” (Einarin nimitys). Ponsse on kansainvälinen vientiyritys toimien useissa maanosissa. Einarin henkinen perintö on kantanut yli vaikeidenkin aikojen, ja hänen korostamansa arvot yhteishengestä, työn tekemisestä, yrittämisestä ja kotiseudusta näkyvät kaikessa. Kun Ponssen ensimmäiseltä insinööriltä Jouko Kelpeltä kysyttiin aikoinaan yrityksen menestyksen salaisuutta, vastaus tuli napakasti ”se on Ponssen spirit, henki”.
Kolmanneksi sijoittunut Fazer on vuonna 1891 perustettu elintarvikealan yritys. Suklaasta tunnemme parhaiten Fazerin, mutta tänä päivänä se on monipuolinen elintarvikealan yritys. Näinä aikoina Fazer tunnetaan 400 miljoonan euron investoinnista Nelostien varteen Lahteen. Investointi valmistuu vuonna 2028, ja se takaa Fazerin aseman Pohjoismaiden suurimpana makeisvalmistajana.
Kärkeen sijoittuneilla yrityksillä on myös samantapainen käsitys yhteiskuntavastuusta.
Yritysten luottamus ja maine eivät synny itsestään. Ne ovat yritysten väen yhteisiä aikaansaannoksia. Luottamus, maine, kannattavuus ja taloudellinen menestys muodostavat toisiaan ruokkivan kokonaisuuden, jolle myös kansalaiset antavat arvoa.
Mitaliyrityksillä on omanlaisensa kiehtova historia. Niitä yhdistää ennakkoluulottomuus sekä uudistumistahto ja -kyky. Yrityksissä on uskottu osaamiseen, tekemiseen ja luottamukseen. Ne ovat rohkeasti kansainvälistyneet Pohjoismaihin, Eurooppaan ja maailmalle. Niissä on eteenpäin katsova henki.
Kärkeen sijoittuneilla yrityksillä on myös samantapainen käsitys yhteiskuntavastuusta. Yritykset kokevat saaneensa ja saavansa yhteiskunnalta otolliset edellytykset menestykselleen. Sehän valtion ja kuntien tehtävä onkin: luoda otollisia edellytyksiä yrityksille syntyä, laajentua, investoida, menestyä ja työllistää.
Tarvitsemme Suomessa ilmapiirin muutoksen kohti uusia voittoja ja optimismia.
Elämme Suomessa pimeitä, joidenkin mielestä synkkiä aikoja. Sotaretoriikka velloo sakeana. Ihmiset ovat huolissaan tulevaisuudesta, jopa peloissaan. Työttömyyskin pelottaa. Talouden käänne parempaan on ollut tuloillaan pitkään. Suomi ottaa ennätysmäärän velkaa maksaakseen vanhoja velkoja pois.
Puolueiden viikontakainen velkajarrusopu on kuitenkin hyvä alku uuteen. Yhteistyötahto saisi levitä muihinkin asioihin.
Tarvitsemme Suomessa ilmapiirin muutoksen kohti uusia voittoja ja optimismia. Luottamus ja maine -tutkimuksen kärkiyritysten meiningistä voisi ottaa oppia laajemminkin.
Kolumnin kirjoittaja on ministeri.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



