Kuluttaja juo tietämättään kivi-maitoa
Kauppa saa ostaa Valiolta raakamaitoa todelliseen halpuutushintaan ja pystyy hakkaamaan kaikki meijerit sanelemalla kuluttajamarkkinoiden edullisimman hinnan.Kun tartun espoolaisen K-kaupan maitohyllyllä purkkiin rasvatonta Pirkka-maitoa, katson tyytyväisenä hintalappuun ja iloitsen vielä siitä, että maidon kerrotaan olevan suomalaista. Hintaero viereiseen Valion maitopurkkiin on yli 20 senttiä, vaikka maku on täsmälleen sama.
Olen joskus saattanut pohtia mistä hintaerossa on kyse. En kuitenkaan kovin perinpohjaisesti.
Etenkään lasten kanssa kauppareissulla ei tule paljoa mietittyä tuotteiden hintoja. Kunhan suurin piirtein kaikki tulee ostettua, pääsee kassajonosta läpi ja kukaan ei ole saanut itkupotkuraivareita ennen autoon takaisin pääsyä. Etenkään äiti.
Maitohyllyllä olen ehkä ajatellut, että onpa kauppa onnistunut kilpailutuksessaan. Tai että kylläpä brändin ylläpito on kallista, kun hintaero on noin selkeä.
Mutta ehkä sitä syytä pitää hakea muualta. Kenties vuosituhannen alusta, kun Valio osti Osuuskunta Maito-Pirkan, Kainuun Osuusmeijerin ja niiden markkinointiyhtiö Aito Maidon.
Tuossa yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajavirasto katsoi, että Valiolle syntyi alalla määräävä markkina-asema. Kun homma oli menossa puihin, piti keksiä ratkaisu.
Jotta pattitilanteesta päästiin ja kaupat saatiin vietyä loppuun, Valio lupasi myydä kilpailijoille tietyn osuuden raakamaitoa vuosittain. Nykyään määrä on noin 185 miljoonaa litraa.
Hinnasta sovittiin, että Valio myy raakamaidon omakustannushinnalla. Tämän hinnan määrittelee uskottu mies, jonka ehdotti alun perin Valio ja hyväksyi KKV.
Lempinimikin kyseiselle maidolle annettiin kummien eli kilpailuviraston mukaan, kivi-maito.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Ainakin hetken aikaa.
Kiintoisa yksityiskohta piilee siinä, että osan raakamaidosta saa nykyään haltuunsa kauppa. Kauppa pakkaa maidon ja myy private label -merkkiensä alla maidon suoraan kuluttajille.
Eikö kuulostakin erikoiselta? Kauppa saa ostaa Valiolta raakamaitoa todelliseen halpuutushintaan ja pystyy hakkaamaan kaikki meijerit sanelemalla kuluttajamarkkinoiden edullisimman hinnan. Ja mikä kaikkein parasta – kilpailuviranomaisen täydellä siunauksella.
Erityismaininnan ansaitsee se henkilö, joka keksi viitisen vuotta sitten porsaanreiän seuraavasta lauseesta: Valion kiintiömaitoa voivat ostaa kaikki kotimaan markkinoiden Valioryhmästä riippumattomat, varteenotettavat, tosiasialliset ja potentiaaliset kilpailijat. Jollaisia myös kaupan keskusliikkeet ovat. Valioryhmästä riippumattomia, varteenotettavia, tosiasiallisia ja potentiaalisia kilpailijoita.
Toivottavasti henkilö sai keksinnöstään kunnon bonukset.
Alkaakohan maito maistua suussa jotenkin kitkerältä? Ehkä siinä kulahtaa kivi kurkkuun, jos alkaa pohtia tarkemmin miten vaikeaa on olla kuluttaja Suomessa.
Yhtä aikaa pitäisi tehdä taloudellisesti järkeviä ratkaisuja, ostaa lähellä tuotettuja tuotteita sekä pelastaa vielä maailma tuleville sukupolville.
Kun vielä Kilpailu- ja kuluttajavirasto vahtii kuluttajien etua niin kaupan kuin teollisuuden suuntaan, olo on... Hmmm. No, lähinnä surrealistinen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


