
Lämpimän halauksen patentti
Haliviitta on Arctic Queenin myydyin tuote. ”Olemme Iisakin kanssa aivan eri lämpöisiä. Mieheni kulkee talvellakin t-paita päällä ja minä olen topattu villalla. Välillä mietimme, miten hullua on, että asun pohjoisessa, koska kylmyys ei ole minun juttuni”, sanoo Pirjo Karvonen.Nauru raikaa ovelle asti, kun Pirjo Karvonen ja Iisakki Koivisto palvelevat asiakkaitaan Saariselän lomakylän myymälässään.
”Welcome, welcome! Where are you from?”, Koivisto kysyy, kun kolmen hengen turistiryhmä saapuu sisään kauppaan.
Karvonen ryntää halaamaan tulijoita yllään myymälän oma erikoisuus, Haliviitta.
Viitta muistuttaa villasta tehtyä ponchoa, mutta kainaloiden kohdalla on kädenmentävät reiät. Käsivarret solahtavat rei’istä ja kannustavat tarttumaan lämpimään rutistukseen.
Vierailijoita myymälässä riittää ympäri maailmaa.
”Tällä viikolla tuli turisteja Kolumbiasta, Boliviasta, Japanista ja eri puolilta Eurooppaa”, Koivisto luettelee.
Pariskunnan tavaramerkki, Arctic Queen -mallisto, on saanut alkunsa pohjoisen kylmistä talvista.
”Kaikki lähti siitä, että minulla oli täällä myymälässämme aina kylmä. Ompelin kotona itselleni lämmikettä, ja kerran minulta kysyttiin, mistä noita villatuotteita oikein saa”, Karvonen kertoo.
Alussa Karvonen ei kehdannut myöntää tekevänsä vaatteita itse. Kun palautetta ja kehuja alkoi sadella myymälän asiakkailta, uskalsi hän seistä mallistonsa takana.
”Se tuntui valtavan hyvältä.”
Vaatteet on suunnattu erityisesti naisille. Vaatemerkin nimi oli pitkän pohdinnan tulos, jossa yhdistyi vaatteiden pääkohderyhmä eli naiset ja pohjoisen mentaliteetti.
Nimi on Karvosen mukaan kunnianosoitus kaikille pohjoisen naisille, jotka ovat puurtaneet eteenpäin tuulessa ja tuiverruksessa. Malli kuvastaa entisaikojen yritteliäitä naisia, jotka kulkivat omia polkujaan ja jotka tuomittiin noitina.
”Heitä ehkä nykypäivänä kutsuttaisiin yrittäjänaisiksi.”
Alussa vaatteita tehtiin myymälään vain muutamia kerrallaan testiksi siitä, menisivätkö ne kaupaksi. Nyt vaatteille on pitänyt kuitenkin raivata lisää tilaa ja ne tuovat myymälään suurimman osan tuotosta.
Vaatteiden villa tulee Italiasta. Koivisto leikkaa kankaat ja Karvonen ompelee ne pirtin pöytänsä ääressä kotonaan. Saariselän myymälä pyörii pariskunnan ja satunnaisten tuuraajien voimin.
Pitkiksi venyneet yöt kankaiden parissa ja päivittäinen työ myymälässä eivät kuitenkaan paista kaksikon kasvoilta, päinvastoin. Heistä näkee jo kauas, että he ovat elementissään.
”Ei tässä ehdi oikein muuta tehdä, mutta ei se haittaa.”
Kummallakaan ei ole vaatealan koulutusta, vaan oppi on tullut yrityksen ja erehdyksen kautta. Alussa pariskunnalla ei ollut edes kunnon työpöytää ja kankaat leikattiin lattialla.
”Nykyisin meillä on iso leikkauspöytä.”
Arctic Queenin taustalla on ekologisuus. Jopa haliviitan reiät käytetään uudestaan taskuina toisissa vaatteissa.
Uudet ideat eivät pariskunnan mukaan synny valtavirran trendien perusteella, vaan pikemminkin fiilispohjalta. ”Nämä vaatteet kestävät pitkään eikä näihin kyllästy”, Koivisto vakuuttaa.
Pariskunta haluaa vaatteillaan vastustaa nykyvaateteollisuutta, jossa vaihtuvuus on nopeaa.
”Vaatetrendit tulevat ja menevät, eikä niiden mukaan kannata mennä.”
Kuosit myymälässä vaihtelevat villeistä pilkuista yksivärisiin. Mallistoon kuuluu kaikkea boleroista villatakkeihin ja viitoista säärystimiin. Värit huokuvat lämpöä ja tuovat mieleen pohjoisen sielunmaiseman: lakkasuot, tunturit ja järvet.
Ideariihi käy Karvosen päässä jatkuvasti.
Hän on aamuihminen, ja ompelukone alkaa surista jo kukonlaukun aikaan. Samalla pulpahtelee uusia ideoita vaatemalleihin ja kuoseihin. ”Ideoita häneltä ei ainakaan puutu”, Koivisto naurahtaa.
Joustavuus on pariskunnan tunnusmerkki. Jos tietty kuosi tai koko ei sovi, he tekevät ja toimittavat toivotun vaihtoehdon seuraavana aamuna myymälään.
”Kaikille löytyy täältä jotain ja jos ei löydy, me teemme sellaisen.”
Haave oman vaatemalliston perustamiseen ei käynyt helpoimman tien kautta. Saariselän liikkeen ohella pariskunta halusi nimittäin perustaa myymälän myös Leville vuonna 2008. Lama kuitenkin puski samaan aikaan päälle.
Myymälään tuli vesivahinko, joka turmeli hyllystöjä. Kun vahinkoa alettiin korjata, seurasi pölyvahinko, joka vahingoitti suuren osan myytävistä tuotteista.
”Palkka juoksi kuudelle naiselle, ja itse asuimme vuorotellen liikkeen takahuoneessa patjalla”, Karvonen kertoo.
Lama merkitsi sitä, että ihmiset lopettivat ostamisen. Levin liike oli hiljainen eikä myyntiä kertynyt.
”Teimme ainoan oikean ratkaisun siinä tilanteessa ja irtisanoimme tammikuun lopussa vuokrasopimuksemme. Mieheni joutui vielä MTV3:n uutisten loppukevennykseksi edustamaan laman kasvoja.”
Velat juoksivat Levin liikkeen tappion kuittaamiseen. Molemmat tiesivät, että ainoa vaihtoehto oli irtisanominen.
”Vapun tienoilla purimme unelmamme ja aloitimme selviytymistaistelun.”
”Jälkeenpäin mietittynä ilman pakotetta selvitä veloista ei varmaan olisi ollut rohkeutta alkaa suunnittelemaan ja tekemään vaatteita.”
Jokainen tilaisuus käytettiin hyväksi myynnin edistämiseksi. Verkkokauppa perustettiin usealla eri kielellä ja uusia malleja tuotiin myymälään tiuhaan tahtiin.
Onneksi nyt tulevaisuus on valoisa. Kolmen vuoden päästä Levin velat pitäisi olla kuitattu.
”Vasta nyt tajuan, että kyse on omasta suomalaisesta sielusta, sisusta ja selviytymisestä.”
Erityisesti japanilaisten turistien keskuudessa Haliviitat ovat nousseet suureen suosioon. Malli on patentoitu viime vuonna.
”Ystäväni sanoi minulle, että on se kumma, kun on pitänyt patentoida reikä”, Koivisto naurahtaa.
Hän arvioi, että tällä hetkellä noin puolet tuotteista menee vientiin. Pariskunnalla riittää työtä, sillä vaatteiden teon ja putiikin pyörittämisen lisäksi vaatemessut ympäri maailmaa pitävät kiireisinä. Messuilla luodaan uusia kontakteja ja saadaan merkille näkyvyyttä.
Seuraavat messut ovat Japanissa. Onneksi lapset tukevat vahvempiaan aina kun voivat.
”Esikoisemme Lumi lähtee edustamaan meitä Japanin messuille.”
Hän vastaa Arctic Queenin kansainvälisestä markkinoinnista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

