Lukijalta: Komissio ei epäile Länsiradan kannattavuutta
Todellisuudessa Länsirata jäi tällä hakukierroksella ilman EU-tukea, koska hankkeen kypsyys ei ollut riittävä.
Länsirata Oy:n toimitusjohtajan Pekka Ottavaisen mukaan EU-komission arviot Länsirata-hankkeesta olivat pääosin erittäin positiivisia. Kuva: Sanne KatainenMaaseudun Tulevaisuuden pääkirjoituksessa 19.7. käsiteltiin Länsiradan EU-tukea. Kirjoituksessa oli vakavia väärinkäsityksiä, jotka on syytä oikaista.
Kirjoituksessa väitettiin, että ”komissio perusteli Länsiradan jäämistä ilman rahoitusta sillä, että hanke on rahoituksellisesti tai taloudellisesti kestämätön.” Lisäksi viitattiin ministeri Lulu Ranteen tulkintaan, että komissio epäilisi koko ratahankkeen kannattavuutta.
Näin ei ole asian laita. Komissio kirjoittaa päätöksessään, että hankkeen CEF-tuki on perusteltu (justified). Komissio myös arvioi, että hanke on kokonaistaloudellisesti kestävä (economically viable), ja että sen sosioekonomiset vaikutukset ovat nettopositiiviset (net positive socio-economic effects).
Edelleen pääkirjoituksessa arvioitiin, että EU tulkitsisi ”yhtiömuotoisen hankkeen epävarmemmaksi verrattuna siihen, että se olisi suoraan valtion Väyläviraston hanke”. Tällainen viesti on keksitty jossain muualla kuin EU:ssa. Komissio nimittäin toteaa, että hankkeen organisointi on hankkeelle asianmukainen, ja että Turun Tunnin juna Oy (nyk. Länsirata Oy) on osoittanut teknisen ja operationaalisen osaamisen hankkeen toteuttamiseen.
Todellisuudessa Länsirata jäi tällä hakukierroksella ilman EU-tukea, koska hankkeen kypsyys ei ollut riittävä. Se tarkoittaa, että suunnitelmat ja lupaprosessit olivat keskeneräisiä verrattuina myönteisen tukipäätöksen saaneisiin hankkeisiin. Muilta osin Länsirata-hankkeen saamat arviot komissiolta olivat erittäin positiiviset.
Pekka Ottavainen
toimitusjohtaja
Länsirata Oy
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




